محصول به سبد خرید اضافه شد
0

کتاب «یارمحمدخان سردار مشروطه» معرفی و بررسی می‌شود

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 28 بهمن 1400
بازدید: 395

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «یارمحمدخان سردار مشروطه» نوشته محمود رضاخانی کرمانشاهی در سالن عاشوری خانه کتاب و ادبیات ایران شنبه 30 بهمن 1400 ساعت 10 تا 12 نقد و بررسی می‌شود. این نشست از طریق آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی @khaneketab پخش می‌شود.

در این نشست پروفسور امین به عنوان کارشناس، رسول شکری‌نیا به عنوان کارشناس و نویسنده کتاب حضور خواهند داشت و درباره این کتاب بحث و بررسی می‌کنند. 

کتاب «یارمحمدخان سردار مشروطه» روزشمار وقایع مشروطه -جدا از ارتباط با داستان کتاب «یارمحمدخان، سردار مشروطه»- بسیار قابل توجه است؛ روزشمار سال‌های 1254 خورشیدی تا مهرماه 1291 که با ترور یارمحمدخان پایان می‌پذیرد.

محمود رضاخانی کرمانشاهی می‌گوید: پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی و متفرق‌شدن نمایندگان مجلس و کشته‌شدن و اعدام روزنامه‌نگاران و مشروطه‌خواهان و ترور افراد به‌نام و مبارز، فریاد دادخواهی و نجات محاصره شهر تبریز به سراسر ایران منتشر شد که دیدیم هیچ‌کس غیر از یارمحمدخان کرمانشاهی به این فریاد پاسخ نداد؛ و تنها مبارزی بود که برای نجات محاصره شهر تبریز به پا خاست و پس از آزادی شهر از محاصره، فداکارانه در آذربایجان، تهران و کرمانشاه علیه ستمگران جانانه جنگید و برای به‌ کرسی نشاندن قوانین مشروطه و اجرای مفاد آن از پای ننشست. او به‌راستی تمام‌عیار، خواهان رفاه ملت ایران بود تا آنجا که روس، انگلیس و درباریان و اعضای شورای سلطنت خواستار نابودی‌اش شدند.

وی می‌افزاید: کینه مخبرالسلطنه به سردار یارمحمدخان کرمانشاهی به‌علت همان درهم‌شکستن محاصره شهر تبریز و نجات رزمندگان در جنگ اردبیل بود. آنچه سبب شد نفرت از او هم به کینه‌اش افزوده شود، شنیدن تفسیر و نوع نگاه یارمحمدخان به اوضاع مملکت و آگاهی‌هایی بود که با سیاست روز از آن سخن گفت. مخبر سلطنت به‌خوبی دریافت که یارمحمدخان عنصری است هوشمند، شجاع و دانا و بیشتر مخاطره‌آمیز برای همه هم‌پالکی‌های هم‌اندیش عناصر فعال در دستگاه دولت؛ لذا در انظار، نگاه کینه‌توزانه‌اش به او را از همه پنهان کرد؛ اما در مخابره‌اش به تهران، یارمحمدخان را عنصری خطرناک معرفی و تاکید کرد او کسی است که به‌آسانی فریب نمی‌خورد و به‌سادگی دست از مشروطه‌خواهی برنمی‌دارد.

معرفی و بررسی کتاب «یارمحمدخان سردار مشروطه» در سالن عاشوری به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، بین فلسطین و شهید برادران مظفر جنوبی، پلاک 1080، طبقه منفی 1 برگزار می‌شود.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.