محصول به سبد خرید اضافه شد
0

«پدرخوانده‌های پایتخت» ما را به پایتخت صد سال پیش می‌برد

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 3 مهر 1402
بازدید: 61

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «پدرخوانده‌های پایتخت» تالیف عباس ثابتی‌راد، روزنامه‌نگار و نویسنده از سوی نشر خزه منتشر شد.

عباس ثابتی‌راد، روزنامه‌نگار و نویسنده، در کتاب «پدرخوانده‌های پایتخت» ما را به پایتخت صد سال پیش می‌برد. زمانی که تهران مدرن در حال شکل‌گیری است و بسیاری از مشاغل به مرور فراموش شده‌اند و جای خود را به کسب و کارهای نوین داده‌اند.

در آن روزگار، عده‌ای از گوشه و کنار کشور، با سوداهای بزرگ، عزم پایتخت کردند و توانستند نبض اقتصاد این کلانشهر را در دست بگیرند. البته از میان آنها کلاهدوزان، تهرانی بودند و دماوندی‌ها و فیروزکوهی‌ها هم که خیاطی‌های این شهر روی کاکل‌شان می‌چرخید، به استان تهران تعلق داشتند. اما باقی از جاهای دیگر به پایتخت آمدند و این مشاغل را به نام خود ثبت کردند:

دریانی‌ها که آنها را با سوپرمارکت‌هایشان در همه جای تهران می‌شناسیم، بنیسی‌ها که نام‌شان با صنعت کیک و کلوچه پیوندی دیرینه دارد، جاسبی‌ها که با حلوا ارده و حلوا شکری کام مردم را شیرین کرده‌اند، قهرودی‌ها که در صنعت چرخ خیاطی حرف اول را می‌زنند، کم‌سرخی‌ها که  اسمشان مترادف است با قالیشویی‌های تهران، مشکین‌شهری‌ها که دکه‌های مطبوعات و توزیع نشریات پایتخت را برعهده دارند و گلپایگانی‌ها که هلیم و کباب‌شان زبانزد است و باب طبع تهرانی‌ها.

کتاب «پدرخوانده‌های پایتخت» در ۱۰۰ صفحه و به قیمت ۷۰ هزار تومان به همت نشر خزه منتشر شده است.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.