محصول به سبد خرید اضافه شد
0

هاشم رضی، پژوهشگر تاریخ ایران باستان درگذشت

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 19 بهمن 1400
بازدید: 385

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجله بخارا با اعلام این خبر نوشته است:  این پژوهشگر و نویسنده تاریخ ادیان جهان و ایران، در بامداد امروز (دوشنبه، هجدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰) پس از یک دوره نقاهت از دنیا رفت.

هاشم رضی متولد ۲۶ تیرماه ۱۳۱۳ در تهران بود. دوران تحصیل را در تهران گذراند. به توصیه محمدتقی مصطفوی به پدربزرگش، زبان فرانسه را آموخت. سپس به آموختن زبان انگلیسی و آلمانی پرداخت. به کتاب‌های باستان‌شناسی و دین زرتشت و نیچه علاقه‌مند بود. توسط مدیر کتابفروشی طهوری با  محمد مکری آشنا شد و از کتابخانه ارزشمند او بهره برد.

از کتاب‌هایی که در آغاز تألیف کرد، «پنج آیین بزرگ جهان» بود. سپس «وندیداد» را از روی متن اصلی ترجمه کرد و برای آشنایی با لغات اوستایی و سانسکریت، نزد جلالی نائینی به آموختن زبان‌های باستانی پرداخت.

با تنی چند از ایران‌شناسان زمان خود رفت‌وآمد داشت، ازجمله محمدجواد مشکور و رحیم عفیفی و ماهیار نوابی. به توصیه مهرداد بهار کتاب «آیین پررمزوراز میترایی»‌ اثر فرانتس کومن را ترجمه کرد که در دو جلد از سوی انتشارات بهجت منتشر شده است.

هاشم رضی، زاده‌ سال1303 خورشیدی و امسال 90 ساله است. او از 22 سالگی و با برگردان دو رمان و چاپ چند مجموعه شعر، به دنیای دانش و نویسندگی پا گذاشت. نخستین کار جدی‌اش در زمینه ادبیات فارسی، انتشار دیوان «ظهیر فاریابی» بوده است که نخستین کارش در حوزه دین اثر 25 جلدی «تاریخ ادیان» است که تاکنون هفت جلد آن را چاپ کرده است.

یکی از ارزشمندترین کتاب‌های وی «حکمت خسروانی» نام دارد. پیشتر خود درباره‌ این کتاب گفته‌ است: در این کتاب عرفان و حکمت را از زمان اشوزرتشت تا امروز را، از همه‌ جنبه‌ها بررسی کرده‌ام.

کتابشناسی هاشم رضی:

«حكمت خسرواني»، «آيين مهر(دوجلد)»، «دانشنامه ٥ جلدي ايران باستان»، «تاريخ اديان (هفت جلد آن را منتشر شده است)»، «اديان بزرگ جهان»، «ونديداد (ترجمه، شرح، واژه‌نامه در ٤ جلد)»، «اوستا: گاثاها، يسنا، يشت‌ها، ويسپرد و خرده اوستا»، «گنجينه اوستا»، «تاريخ مطالعات دين‌هاي ايراني»، «خودآموز خط و زبان اوستايي»، «دستور زبان اوستايي»، «فارسي باستان»، «آيين مغان: آموزه‌ها و مراسم و باورهاي بنيادي، پژوهشي درباره دين‌هاي ايران باستان»، «گاهشماري و جشن‌هاي ايران باستان»، «دين و فرهنگ ايراني پيش از عصر زرتشت»، «جشن‌هاي آب: نوروز، سوابق تاريخي تا امروز، جشن‌تيرگان و آب پاشان، آبريزگان همراه با گزارش‌هايي درباره آداب و رسوم ملي و ديني زرتشتيان»، «جشن‌هاي آتش»، «زرتشت پيامبر ايران باستان»، «آيين زروان»، «متون زرتشتي»، «تاريخ تمدن و زندگي مردم جهان»، «زرتشت در گاثاها (والتر هينتس)»، «آيين پر رمز و راز ميترايي»

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.