محصول به سبد خرید اضافه شد
0

«میراث بازیافته» تلاشی است برای پر کردن عرصه‌های مغفول مانده در عصر صفوی

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 12 مهر 1402
بازدید: 61

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «میراث بازیافته؛ فرهنگ و تمدن عصر صفویه» به قلم دکتر محمدکاظم رحمتی را به چاپ رساند. 

تاریخ تحولات فرهنگی عصر صفویه با وجود شمار مطالعات فراوان، همچنان موضوعی بکر و تازه است. به واقع جنبه‌های مختلف و متعددی از اوضاع و مسائل فرهنگی و اجتماعی عصر صفویه با وجود منابع بسیار، همچنان در انتظار توجه پژوهشگران است. بر همین اساس و با توجه به چنین مسائلی، کتاب حاضر تلاشی است برای پر کردن بخشی از عرصه‌های مغفول مانده پژوهشی در عصر صفوی.

کتاب در دو بخش کلان سامان یافته است. بخش نخست گزارشی تفصیلی از مطالعات انجام شده درباره تحولات فرهنگی عصر صفویه است که خود می‌تواند چشم‌ندازهای تازه‌ای فراروی خواننده بگشاید. بخش دوم مقالات و یادداشت‌هایی است که با تکیه بر جنبه‌های تازه و کمتر دیده شده فرهنگی عصر صفویه، با امید به گشودن دریچه‌های تازه به این دوره تدوین و تنظیم شده است.

ایران با تشکیل دولت صفویه در سده دهم هجری، پس از سده‌ها سرگردانی و آشفتگی در دوران اسلامی، تنها به یک وحدت سیاسی با تکیه بر مرزهای تاریخی دست نیافت، بلکه با رسمیت یافتن مذهب تشیع حرکت تازه‌ای را در عرصه تحولات فرهنگی و تمدنی آغاز کرد، که با نشیب و فراز، نزدیک به دو و نیم قرن ادامه یافت و بدین طریق اساس هویت ملی‌- ‌ایرانی را در عصر جدید شکل بخشید.

نویسنده در این کتاب با نگاهی بنیادی و فرادرسی کوشش کرده است تا بر پایه رویداهای سیاسی و میراث تاریخی همان دوره مهم‌ترین مسائل فرهنگی آن روزگار را به مانند نظام تعلیم و تربیت، علوم دینی و غیر دینی، ادبیات، تاریخ‌نگاری، هنر، معماری و آداب و رسوم فرهنگی بررسی کند، و از این رهگذر نشان داده است که جنبش فرهنگی شکل‌گرفته سرشار از تولید احساس‌ها، ارزش‌ها، هنجارها، واقعیت‌ها و اندیشه‌هایی بود که به تمامی تجربه‌های آن دوران معنا داد و به اصول و ارزش‌هایی ماندگار در تاریخ ایران تبدیل شد.

انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «میراث بازیافته؛ فرهنگ و تمدن عصر صفویه» به قلم محمدکاظم رحمتی را در 456 صفحه به بهای 350 هزار تومان به چاپ رساند.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.