محصول به سبد خرید اضافه شد
0

مروری بر تازه‌های کتاب درباره امیرکبیر؛ از دردمند دلیر تا سردار سازندگی

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 20 دی 1401
بازدید: 111

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عباس اقبال آشتیانی درباره امیرکبیر می‌گوید: میرزا تقی‌خان امیرکبیر اهل فراهان است و دست پرورده خاندان قائم مقام فراهانی. فراهان همچون تفرش و آشتیان مجموعاً کانون واحد فرهنگ دیوانی و «اهل قلم» بود؛ ناحیه‌ای مستوفی‌پرور. چه بسیار دبیران و مستوفیان و وزیران از آن دیار برخاستند که در آن میان چند تنی به بزرگی شناخته شده، در تاریخ اثر برجسته گذارده‌اند. از این نظر میرزا تقی‌خان نماینده فرهنگ سیاسی همان سامان است. نام او در اسناد معتبر (از جمله مقدمه پیمان ارزنةالروم، و قباله نکاح زنش عزت الدوله) میرزا محمد تقی‌خان آمده است. رقم مهر و امضای او نیز تردیدی در نام حقیقیش باقی نمی‌گذارد؛ بی‌گمان اسم محمد رفته رفته حذف شده و به میرزا تقی‌خان شهرت یافته است.

به مناسبت 20 دی‌ماه سالروز قتل امیرکبیر به معرفی تازه‌های کتاب درباره او پرداختیم، در تارنمای خانه کتاب و ادبیات ایران تنها سه کتاب «دردمند دلیر امیرکبیر»، «امیرکبیر سردار سازندگی» و «میرزا تقی‌خان امیرکبیر» درباره امیرکبیر برای سال 1401 ثبت شده است.

 

کتاب «دردمند دلیر امیرکبیر» تالیف محمدرضا رضائی والا، محمد معتمدی‌راد و سیدرضا افضل‌نیا است که از سوی انتشارات سخنوران به چاپ رسیده است. این کتاب در هفت فصل شامل امیرکبیر که بود؟، سفرهای سیاسی، 45 روز، حافظ صدارت و جان امیر، امنیت داخلی دوره صدارت میرزا تقی‌خان، اصلاحات در دوره صدارت امیرکبیر و سیاست خارجی امیرکبیر است که به موضوع تاریخ قاجار و دوره صدارت امیرکبیر می‌پردازد.

 

کتاب «امیرکبیر سردار سازندگی» تالیف و گردآوری مسعود عطوفت است که از سوی نشر برکه جاویدان به چاپ رسیده است. این کتاب سرگذشت‌نامه امیرکبیر است که در پنج بخش اصلی شامل امیرکبیر(میرزا تقی خان فراهانی)، روابط ایران با دیگر کشورهای جهان در زمان صدارت امیرکبیر، امیرکبیر و اصلاحات داخلی، چهل روز از شوم‌ترین ایام تاریخ ایران و دوران پس از قتل امیرکبیر است که تعداد زیادی زیربخش را نیز در هر بخش شرح داده شده است.

 

کتاب «میرزا تقی‌خان امیرکبیر» تالیف مریم نژاداکبری است که از سوی نشر زرین‌آرا به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع تاریخ قاجاریان و سیاستمداران ایران می‌پردازد و در چهار فصل اصلی چگونه میرزا تقی‌خان صدراعظم شد، سیاست داخلی امیرکبیر، سیاست خارجی امیرکبیر، عزل و قتل امیرکبیر و تعداد زیادی زیربخش در هر فصل اصلی به دوره صدارت امیرکبیر و جریان‌های تاریخی دوره او می‌پردازد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.