محصول به سبد خرید اضافه شد
0

«مأموریت ویژه آیت‌الله» فارغ از تملق و کلیشه است رمانی تاریخی مبتنی بر اسناد برای نسل امروز

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 16 اردیبهشت 1402
بازدید: 80

[ad_1]

رضا طاهرخانی، پژوهشگر و مؤلف به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره اسناد به کار رفته در کتاب «مأموریت ویژه آیت‌الله» که در نمایشگاه کتاب 1402 رونمایی می‌شود، با تأکید بر اهمیت اسناد و دقت در روایت رویداد گفت: وقتی بخواهید رویدادی را بر اساس اسناد روایت و ثبت کنید، معمولا اسناد تاریخی خارجی از جذابیت و اعتبار بیشتری برخوردار است. ضمن اینکه اسناد سرویس‌های اطلاعاتی خارجی اطلاعات دقیق‌تری ارائه می‌دهد. چنان‌که می‌گویند: «خوشتر آن باشد که سر دلبران  /  گفته آید در حدیث دیگران»

او افزود: لذا آن مقطعی که در کتاب مأموریت ویژه آیت‌الله بررسی و بحث شده است سرویس‌های خارجی در آن زمان بسیار فعالند از جمله سفارت انگلیس، فرانسه و خیلی کمتر اسرائیل. افرادی هم که در ایران منشأ اثر می‌شوند، آدم‌هایی هستند که با سرویس‌های خارجی مرتبط هستند. بنابراین اسنادی که ثبت و ضبط شده، اسناد خیلی دقیقی است برای تاریخ‌نگاری.

این پژوهشگر درباره استفاده از خاطرات در اثر خود عنوان کرد: وقتی محقق یا تاریخ‌نگار در یک رویدادی حضور ندارد، برای درک و روایت آن باید به گزارش‌ها، اسناد و خاطرات مراجعه کند تا با قرائت اسناد و کنار هم قرار دادن اطلاعات آنها به یک روایت دقیق و منسجم برسد. بنابراین قلمی که پژوهشگر و محقق دارد، پیوند دهنده مجموعه اطلاعاتی است که از اسناد، خاطرات، روزنامه‌ها و گزارش‌ها استخراج شده است و بعد از آن تحلیلی که از کنار هم قرار دادن مجموعه اسناد به وجود می‌آید.

رضا طاهرخانی با اشاره به سایر کتاب‌هایی که درباره امام خمینی(ره) تألیف شده است، بیان کرد: مخاطب کتاب مأموریت ویژه آیت‌الله که در غرفه نشر بین‌الملل به مخاطبان سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه خواهد شد، نسلی هستند که توصیف امام را به عنوان مؤثرترین شخصیت خاورمیانه حتی جهان را به صورت کلیشه‌ای حتی ملال‌آور و تکراری و پرتملق از زبان رسانه‌های حاکمیتی شنیدند یا تماشا کردند یا قلم‌هایی که نتوانستند شیفتگی خودشان را نسبت به امام پنهان کنند، لذا گاه با توصیفات و جملات شیفته‌وار این درک را از مخاطب گرفتند که دریابد شخصیتی واقعی امام چگونه است؟ 

او ادامه داد: از طرفی بعضی رسانه‌های معاند یا مال باخته با حب و بغضی که داشتند درباره امام قلم زدند و سخنانی غیرمتقن را بیان کردند. لذا نیاز بود که برای نسل امروز روایت دیگری بر پایه اسناد تألیف شود که شخصیت واقعی امام را بدون تملق و تشریفات با زبانی ساده و رمان‌گونه روایت کند.  

این پژوهشگر بیان کرد: ویژگی کتاب مأموریت ویژه آیت‌الله که در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی خواهد شد، به باور من قلمی است که امام را به شکلی روایت کرده که به شیوه رمان است و این رمان خط به خطش بر اساس اسناد و اطلاعات تاریخی روایت می‌شود. به عبارتی قلم رمان گونه است مبتنی بر اسناد.

این کتاب، با واکاوی هزاران سند و گزارش تاریخی کوشیده است مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی را در پیوند با ماهیت وجودی آیت‌الله خمینی صورت‌بندی کند و از این رو، شیوه گردآوری اطلاعات و نگارش را بر انطباق رویدادهای یک قرن گذشته با کلام و مواضع او گذارده است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.