محصول به سبد خرید اضافه شد
0

«فلات قاره ايران سرچشمه تمدن و الهام» بیانگر جلوه‌ای شگفت از هنر معماری ایران باستان است

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 11 فروردین 1402
بازدید: 103

[ad_1]

محمدتقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در رم به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «تاريخ معماری پايدار، فلات قاره ايران سرچشمه تمدن و الهام» را برای بازدید یک توریست خارجی از ایران معرفی می‌کنم. چون این کتاب تمدن ایران باستان تا به امروز را معرفی کرده است.

او با اشاره به موضوع کتاب «تاريخ معماری پايدار، فلات قاره ايران سرچشمه تمدن و الهام» نوشته پرفسور استفانو روسو افزود: این کتاب بیانگر جلوه‌ای شگفت از هنر معماری ایران باستان و برونداد نمایشگاه معتبر «معماری پایدار فلات ایران» است که در «موزه ملی هنر مشرق زمین» و با همکاری موسسه ایتالیایی پژوهش آسیا و آفریقا برگزار شد. نثر کتاب، شیوا و استوار و تصاویر آن دلپذیر است و در معرفی بناها از اسامی رایج فارسی استفاده می‌کند. کتاب در بیست و شش فصل به بررسی بناهای کهن از جمله مساجد و قنات‌ها، تمایزات معماری و موقعیت اجتماعی آنها می‌پردازد.

اضافه کردن نقشه معادل و پلان بناها به اثر ویژگی تخصصی داده است به طوری که می‌توان از آنها برای دوره‌های تخصصی یا پژوهشی مرتبط با موضوع بهره جست، ضمن اینکه اثر با تصاویر رنگی بناهای تاریخی تزئین شده است. مقامات فرهنگی ایتالیا نظیر کارشناس موزه ملی هنرهای شرق رم، کارشناس ویژه بناهای تاریخی و معماری رم ، معاون شورای منطقه‌ای وزارت فرهنگ رم ، رئیس انستیتو ایتالیایی آفریقا و خاورمیانه هر یک مقدمه‌ای به اثر فوق اضافه کرده و اهمیت اثر را گوشزد کرده‌اند.

این رایزن فرهنگی ایران در رم عنوان کرد: کتاب، به تصاوير متعدد، تجزيه و تحليل نقشه‌های ابنيه‌ای مانند مساجد، مدارس، بازارها، کاروانسراها و حمام‌ها، در شهرهاي کويری بزرگی مانند اصفهان، شيراز، کاشان، نائين و يزد مزين شده است. همچنين حسن انتخاب‌ها، در انتخاب مواد اوليه مانند خشت ساخته‌ها و ابداع ساخته‌هايی نظير بادگير، سرداب و قنات مشخص می‌شود. استفاده از عناصر تزييني مانند باغچه، حوض و فواره و… به طور مفصل در اين كتاب بررسی شده است.

محمدتقی امینی گفت: اين کتاب در کنار معرفی علمی معماری کويری ايران، نوعی راهنمای گردشگری برای سفر و مشاهده ابنيه نيز محسوب می‌شود که از اين نظر، ارزشی مضاعف دارد.

او افزود: درباره ایران تا کنون کتاب‌های بسیار خوبی نوشته و منتشر شده است که این آثار به خوبی قابلیت‌ها و ویژگی‌های ایران را معرفی کردند. 

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.