محصول به سبد خرید اضافه شد
0

شماره جدید «پژوهش‌های زبانی‌ ـ ادبی قفقاز و کاسپین» منتشر شد

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 4 مرداد 1402
بازدید: 64

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی با همکاری دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه روسی ـ ارمنی (اسلاونی) کشور ارمنستان، هشتمین شماره دو‌فصلنامه تخصصی پژوهش‌های زبانی‌ ـ ادبی قفقاز و کاسپین را منتشر کرد.

نشریه پژوهش‌های زبانی ـ ادبی قفقاز و کاسپین به چاپ مقالات مرتبط با زبان‌ها و گویش‌های کرانه کاسپین و منطقه قفقاز، و یا پژوهش‌های ادبی این گستره که صبغه زبان‌شناختی داشته باشند، اختصاص یافته‌‌است. هدف از تأسیس این دوفصلنامه که به سه زبان فارسی، روسی و انگلیسی منتشر می‌شود آشنایی پژوهشگران و محافل دانشگاهی ایرانی با تحقیقات انجام شده در کشورهای پساشوروی و بالعکس است.

این مجله به مطالعه پیوندهای زبانی و ادبی کشورهای قفقاز و مناطق جنوب و جنوب غربی دریای کاسپین اختصاص یافته‌‌است. البته گستره پژوهشی آن، محدود به حوضه آبریز دریای کاسپین نخواهد بود؛ چه، بر پایه قوانین زبان‌شناسی زبان‌های ایرانی، حوزه مطالعاتی دریای کاسپین، گسترۀ وسیعی از آذربایجان، طوالش، گیلان و گرگان تا سمنان را دربر‌می‌گیرد؛ به همین سبب، کل این خطّه و تمامی جمهوری‌های قفقاز شمالی و جنوبی و مناطق شمال غرب ایران، در محدوده مطالعات این فصلنامه قرار می‌گیرد. بنابراین همه مقالاتی که با رویکرد زبان‌شناختی نوشته شده‌ باشند – اعمّ از مطالعات زبان و گویش، پژوهش‌های لغوی، فولکلور، جاینام‌شناسی و غیره- برای چاپ در این مجله مناسب خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند مقالات این شماره را که عناوین آن در ذیل می‌آید از طریق وبگاه نشریه (http://caucas.cgie.org.ir) بارگیری کنند:

سرسخن: هفتادمین زاد‌روز استاد گارنیک آساطوریان: امیر ضیغمی

واژه‌های فراموش‌شده فارسی (١): آشوغ، ربوخه، سماروغ، گیهان: گارنیک آساطوریان

ده‌نمکی: گونه‌ای نویافته از کومشی: حبیب برجیان

نگاهی به کارکردهای دو تکواژ معرفه‌ساز و حسرت در زبان تاتی خلخال: جهاندوست سبزعلیپور

طرحی از دستور گیلکی قدیم بر اساس دیوان شرفشاه دولائی: بابک شریف

یادبود

نگاهی به مقالۀ «دهخدا در میان بختیاری‌ها» (با یاد و خاطرۀ دکتر مظفّر بختیار): امیر ضیغمی

مقالۀ روسی

‏ О языке езидских религиозных текстов Виктория Аракелова

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.