محصول به سبد خرید اضافه شد
0

رونمایی از «خلاصة ‌الأشعار و زبدة‌ الأفکار»؛ از بخش همدان تا خوانسار

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 8 بهمن 1401
بازدید: 128

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکصد و شصت و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های این مؤسسه به رونمایی و معرفی کتاب «خلاصة ‌الأشعار و زبدة‌ الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) تألیف میرتقی‌الدین کاشانی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات مرتضی موسوی و رضوان مسّاح، اختصاص دارد.

در این نشست محمدرضا ابوئی مهریزی، پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه اهل بیت، محمد جعفری قنواتی، عضو شورای علمی دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران، محمد دهقانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه‌های تاریخ و ادبیات، و مرتضی موسوی، پژوهشگر تاریخ و یکی از مصححان اثر، سخن خواهند گفت.

میرتقی‌الدین محمد فرزند شرف‌الدین علی حسینی کاشانی (زنده در 1016 ق) معروف به «میرتذکره» و متخلص به «ذکری» شاعر و نویسندۀ عصر صفوی است. اثر اصلی او خلاصة ‌الأشعار و زبده ‌الأفکار است که بیش از 40 سال در تألیف آن رنج برد و شرح‌حال و انتخاب سروده‌های نزدیک به 870 شاعر از پیشینیان تا معاصران خویش را در آن گرد آورد. بخش خاتمه این کتاب خود بالغ بر 12 اصل (هر اصل مخصوص شهری و ناحیه‌ای) و ویژه سرایندگان هم‌روزگار مؤلف است که در مجموع گزارش احوال و اشعار بیش از 400 تن را در بردارد و از جهاتی بسیار حائز اهمیت است. اثر حاضر اصل دهم از این بخش، در برگیرنده سرایندگان خطه همدان و 3 لاحقه مربوط به نواحی بغداد و جریادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد است که به ترتیب با 16،8،10 و 12 مدخل سامان یافته‌اند.

با چاپ این اثر بخش معاصرین از این مجموعه، که پیشتر بخش‌های خراسان، اصفهان، کاشان، قم، ری، کرمان و شیراز و … آن از سوی میراث مکتوب چاپ شده بود، به پایان می‌رسد و می‌توان گفت بعد از تذکره عرفات العاشقین، این اثر بزرگترین و مهمترین تذکره شاعران عصر صفوی است که از خلال آن می‌توان تاریخ ادبیات و نقد ادبی، سبک‌شناسی، تاریخ اجتماعی، سبک زندگی مردم و مباحث بسیار دیگری را بررسی و بازشناسی کرد.

نشست رونمایی و معرفی کتاب «خلاصة ‌الأشعار و زبدة‌ الأفکار» (بخش همدان و لاحقه‌های بغداد و جُربادقان و خوانسار و نواحی آن بلاد) ساعت 15 روز دوشنبه 10 بهمن‌ماه 1401 در دفتر مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، واقع در تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان دانشگاه و ابوریحان، ساختمان فروردین، شماره 1182، طبقه دوم، برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.