محصول به سبد خرید اضافه شد
0

دریای خزر و حقوق بین‌الملل دریاها جغرافیا، اساسی‌ترین عامل در سیاست خارجی دولت‌ها

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 27 تیر 1402
بازدید: 70

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات دافوس کتاب «امنیت دریایی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر» تألیف غلامرضا طحانی با موضوع امنیت ملی، حقوق دریاها، جنبه‌های استراتژیکی و جغرافیای تاریخی دریای خزر را روانه بازار نشر کرد. 

در این کتاب عناوینی همچون جغرافیای دریای خزر و ارائه چارچوب نظری، حقوق بین‌الملل دریاها در دریاهای آزاد و بسته، امنیت و محیط امنیتی در دریای خزر، سیاست و جغرافیا در دریای خزر، ائتلاف‌های اقتصادی و امنیتی مرتبط با دریای خزر و محیط‌شناسی دریای خزر در شش فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل بیان شده است. 

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: یکی از کلیدی‌ترین و بادوام‌ترین مسائل زندگی بشر، دغدغه تأمین امنیت است. بررسی روند تکامل جوامع بشری نشان می‌دهد که متناسب با رشد و پیشرفت اجتماعی، علمی، فناورانه، صنعتی، اقتصادی و سیاسی انسان‌ها؛ رویکرد به مسئله امنیت و دفاع نیز تغییر و تکامل یافته است. جهان امروز سرشار از تغییرهای شتابان و دگرگونی‌های شگرف است و لذا محیط آینده، دیگر تداوم بی‌کم‌و‌کاست حال و گذشته نیست. در این عرصه، پابرجایی بلندمدت و تغییر سوگیری‌های کلان نیازمند توجه ویژه به این تغییرها و دگرگونی‌هاست.

تضمین امنیت و منافع یک ملت نیازمند تسلط و اشراف بر محیط آینده است. تمامی نظام‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ملی نیازمند شناختی قابل اتکا از جهان آینده هستند تا بتوانند سیاست‌های ملی و تصمیم‌های خود را بر مبنای آن تدوین و پیامدهای حاصل از آن را پیش‌بینی کنند. یعنی تلاش برای ساختن آینده‌ای مطلوب که قطعا عرصه رقابت و تنازع قدرت‌ها و کنش‌گران مختلفی با روابط گاه رقابتی و گاهی خصمانه است که این مهم امری حیاتی در تضمین امنیت ملی کشورها محسوب می‌شود. 

از نظر رابرت دی کاپلان قطعا روی زمین، بهترین مکان برای درک حال حاضر و حتی پاسخ به پرسش‌هایی درباره آینده (توجه به جغرافیا) است. دریاچه خزر (باقیمانده دریای پاراتئیس) از دریای سیاه و مدیترانه جدا شده، شاید تا بدین حد برای ساحل‌نشینان خزر به ویژه ایرانیان، پراهمیت و حساس نبوده است. 

دریای خزر (کاسپین) به دلیل منابع هیدروکربنی و نزدیکی جغرافیایی با کشورهای صنعتی اروپایی و کشورهای رو به رشد آسیایی و همچنین مجاورت با گذرگاه بزرگ ترانزیت انرژی در جهان یعنی خلیج‌پارس، موقعیت حساسی را در جغرافیای سیاسی و اقتصادی قدرت‌های بزرگ و کشورهای پیرامونی آن در قرن بیست‌و‌یکم به خود اختصاص داده است. 

جغرافیا، اساسی‌ترین عامل در سیاست خارجی دولت‌هاست، زیرا از همه عوامل دیگر پایدارتر است. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند ولی دریاها و کوه‌ها همچنان هستند. کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب غرب آسیا قرار دارد و بخش وسیعی از فلات ایران را در برگرفته است. همجواری با دو پهنه آبی در شمال (دریای خزر) و جنوب (خلیج‌فارس و دریای عمان) موقعیت خاصی به کشورمان بخشیده، به گونه‌ای که در مرکز ثقل یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های ارتباطی جهان قرار گرفته و همچون پلی، اروپا را به خاور دور و همچنین کشورهای آسیای مرکزی و ماورای قفقاز را به جنوب وصل می‌کند. 

انتشارات دافوس کتاب «امنیت دریایی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر» تألیف غلامرضا طحانی را در 321 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 140 هزارتومان منتشر کرد. 

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.