محصول به سبد خرید اضافه شد
0

درآمدی بر «دانشنامه انقلاب اسلامی» در 274 مدخل منتشر شد

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 12 دی 1401
بازدید: 114

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب درآمدی بر «دانشنامه انقلاب اسلامی» از سوی انتشارات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به چاپ رسیده است. 

انقلاب‌ها به‎ عنوان پدیده‌های نادر، همواره مورد علاقه و پژوهش صاحب‌‎نظران قرار داشته‌اند. در این میان، انقلاب اسلامی ایران یکی از وقايع مهم دوران معاصر در میان تحولات سیاسی و اجتماعی جهان تلقی می‌شود.

پژوهشگران و مراکز مطالعاتی مختلفی تاکنون از ابعاد مختلف و گاه با اهداف استراتژیک، اقدام به مطالعه و تحلیل انقلاب ایران کرده‌اند. از آنجا که سنت مطالعات انقلاب‌ها در حال نوسازی مستمر است، مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طرحی را با عنوان «دانشنامه انقلاب اسلامی» تدوین و ماحصل آن‎ را در دسترس محققان و علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

مجموعه حاضر به‏ عنوان درآمد و مشتمل بر گزیده‌ه‎ایی از مدخل‌های طرح جامع دانشنامه است. يكی از پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی در مركز مطالعات تدوين دانشنامه در موضوعات مختلف بوده و از ميان آن‌ها طرح دانشنامه انقلاب اسلامی است. شناسايی و تحلیل اهداف، آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی- مطالعه اندیشه‌های رهبران انقلاب اسلامی – مطالعه شخصيت‌های انقلابی – و تامل در وقايع و حوادث تاريخی انقلاب کانون اصلی مطالعات انقلاب اسلامی در طرح دانشنامه است. کار مدخل‌يابی و تشكيل هيات مشاوران علمی، شيوه‌نامه تاليف مقاله‌های مدخل‌ها و عملياتی ساختن تدوين طرح در مركز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی آغاز و تدوین آن با همکاری معاونت پژوهشی مركز اسناد انقلاب اسلامي سامان یافت.

اين مجموعه مشتمل بر 274 مدخل و در 1055 صفحه و 2 جلد به چاپ رسیده است. مدخل‌هاي دانشنامه ذيل 5 محور يا حوزه موضوعی كلی دسته‌بندی می‌شود: مفاهيم، اعلام شامل شخصيت‌ها و اماكن- حوادث و رويدادها- نهادها و جريان‌ها- شعارهامجموعه حاضر مرجعی برای محققان. پژوهشگران و علاقه‌مندان انقلاب اسلامی‌پژوهی است. گام بعدی ارایه ترجمه این اثر به زبان‌های مختلف و برای مخاطبان خارجی است. بنابر اعلام این خبر، «دانشنامه انقلاب اسلامی» همزمان با هفته پژوهش در آیین گرامیداشت «پژوهش و پژوهشگران» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان رونمایی شد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.