محصول به سبد خرید اضافه شد
0

«جوامع ایرانی در خارج از کشور و سیاست خارجی ایران» کنکاشی در دیپلماسی ایرانی

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 11 خرداد 1402
بازدید: 171

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اداره نشر وزارت امورخارجه کتاب «مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران: (جوامع ایرانی در خارج از کشور و سیاست خارجی ایران)» با مقدمه محمدحسن شیخ‌الاسلامی را به چاپ رساند. 

«ایرانیان»، دفاع از حقوق و بهسازی وضعیت زیست آنها در هر کجای این جهان باشند، از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسئولیت‌های دستگاه سیاست خارجی است و هر کنش و کوششی در ذیل این دستگاه، در نهایت در پی تحقق همین هدف است. مهاجرت پدیده‌ای است که همواره در قالب‌های گوناگون و با انگیزه‌های متنوع در زندگانی بشر وجود داشته است و افرادی یا در جست‌وجوی وضعیتی مساعدتر و یا در گریز از موقعیتی نامطلوب دل از یار و دیار برکنده و سرزمینی جز سرزمین مادری را برای زندگی برگزیده‌اند.

تاریخ درازدامن کشور ما نیز شاهد مهاجرت‌های فراوانی بوده است؛ گاه دیگرانی این سرزمین را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کرده و در پناه آن، مامنی یافته‌اند و گاه ساکنان این سرزمین، دست به هجرت زده‌اند. از همین جاست که «جوامع ایرانی خارج از کشور» و یا «دیاسپوراهای ایرانی» پدید آمده‌اند که هم فرهنگ و اندیشه ایرانی را در سرزمین‌های مقصد رواج داده‌اند و هم البته از جهان‌بینی و جلوه‌های حیات در سرزمین مقصد تاثیر پذیرفته‌اند. این «جوامع» در گستره جغرافیایی وسیعی شکل گرفته‌اند و چنان که مقالات مندرج در این مجموعه به روشنی هویدا می‌سازد، ردپای آنها را می‌توان از سرزمین‌های همسایه و پیرامونی تا نقاطی در قاره‌های دور مشاهده کرد.

در این کتاب می‌توان گوشه‌هایی از تلاش‌های دیپلمات‌ها را در عرصه‌های زمانی و مکانی مختلف مطالعه کرد و پی برد که این کارگزاران دستگاه سیاست خارجی، که گاه نام و نشان آنها را باید با کنکاش در اسناد و منابع تاریخی به دست آورد، تا چه حد برای سر و سامان دادن به وضعیت این جوامع و رساندن آنها به شرایطی درخور هویت و فرهنگ ایرانی کوشیده‌اند بی‌تردید، امروز نیز دستگاه وزارت امورخارجه و کارگزاران آن وامدار این تلاش‌ها هستند و همین مسیر را دنبال می‌کنند. 

با توجه به اهمیت مساله «ایرانیان خارج از کشور» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و ضرورت نگاه به کارنامه گذشتگان در این موضوع، عنوان «جوامع ایرانی در خارج از کشور و سیاست خارجی ایران» برای پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران انتخاب شد و حجم فراوان مقالات دریافتی در دبیرخانه کنفرانس نشان داد که این موضوع در ابعاد گوناگون خود تا چه حد توجه دستگاه دیپلماسی و دیپلمات ایرانی در دوره‌های گوناگون بوده است. بی‌تردید نگاه به تجربه آنها و نقاط ضعف و قوت کارشان، امروز ما را در تدابیراندیشی صحیح و دقیق نسبت به این موضوع بسیار مطالعه آنها و حتی نگاهی به عناوین‌شان اهمیت و تنوع موضوع را آشکار می‌سازد.

اداره نشر وزارت امورخارجه کتاب «مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران: (جوامع ایرانی در خارج از کشور و سیاست خارجی ایران)» با مقدمه محمدحسن شیخ‌الاسلامی در 344 صفحه با شمارگان 500 نسخه به چاپ رساند. 

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.