محصول به سبد خرید اضافه شد
0

تختی حضور پررنگی در ادبیات و تاریخ اجتماعی ما دارد زنده ماندن 20 فن کشتی از 700 فن!

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 18 دی 1401
بازدید: 107

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «پهلوانان هرگز نمی‌میرند» با حضور محمدباقر نجف‌زاده بارفروش، مولف کتاب، بهروز افخمی، کارگردان تلویزیون و سینما، مجتبی عباسی، پژوهشگر و جامعه‌شناس، حسین عابدینی، مدیر انتشارات سفیر اردهال و بعضی از چهره‌های پیشکسوت کُشتی در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همزمان با 17 دی‌ماه (شنبه) پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی معرفی و رونمایی شد.

محمدباقر نجف‌زاده بارفروش در معرفی و رونمایی کتاب «پهلوانان هرگز نمی‌میرند» گفت: به نظرم بخش پایانی کتاب خیلی جذاب است چون به فرهنگ پهلوانی و تاثیر آن در میان مردم پرداخته است. پهلوان تختی در میان مردم به پهلوانی و جوانمردی معروف بود و نسبت به غم و درد آنها بی‌اعتنا نبود که مصداق این بیت شعر سعدی است «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند»

او با اشاره به رفتارهای جوانمردانه جهان پهلوان تختی افزود: آئین پهلوانی و جوانمردی در کشتی ایرانی نمود دارد و در کشتی انیرانی چنین اندیشه‌هایی نیست. چنان‌که وقتی شما یک کشتی‌گیر را می‌بینید دلتان می‌خواهد پرواز کنید و شعله‌ور می‌شوید که چه‌قدر زیبایی‌ها در فرهنگ جوانمردی است. شهلا توکلی، همسر تختی تعریف می‌کرد روزی همراه تختی از سمت چهارراه ولی‌عصر کنونی به سمت میدان ولی‌عصر می‌رفتیم و برف هم می‌بارید. یکدفعه مردی تختی را صدا زد و به او گفت: می‌گویند تو خیلی مردی! درست است؟ تختی لبخندی زد و گفت: چنین حرف‌هایی می‌زنند. چطور مگه؟ مرد دوباره گفت اگر آنها راست می‌گویند تو هم درست می‌گویی پالتویت را به من بده! تختی به مرد گفت: این‌که چیزی نیست. پالتویش را از تن درآورد و به مرد داد. شهلا توکلی به تختی می‌گوید غلامرضا هوا سرد است، می‌چایی. تختی گفت نه، خواسته این مرد واجب‌تر است.  

این پژوهشگر عنوان کرد: این یک نمونه از خروار بود. به نظرم داستان‌ها و مطالبی که مردم درباره پهلوان تختی دارند می‌توان گردآوری و تدوین و به صورت یک کتاب چاپ کرد. استاد ناصر ایرانی که داستان‌نویس قدرتمندی است، از نکات زیبایی درباره خاطراتش با پهلوان تختی یاد کرده است. همچنین عزیز ما، مرحوم احمد محمود، نویسنده همسایه‌ها نیز اشاره کرد که در حال نوشتن داستانی درباره تختی است. من قدری به او اطلاعات دادم. در زمان دفاعیه فوق لیسانس من سال 1375، علی‌محمد افغانی، خالق رمان «شوهر آهو خانم» آمده بود به همراه بزرگان دیگری. عنوان پایان‌نامه من هم «قصه در قرآن» بود. افغانی در آنجا خیلی ابراز علاقه کرد که درباره تختی یک رمان بنویسد. از من خواست به او کمک کنم. به او اطلاعاتی دادم که طی سال‌ها گردآوری کرده بودم، اما بعد از آن دیگر او را ندیدم.

محمد باقر نجف‌زاده بارفروش گفت: تختی در ادبیات و تاریخ اجتماعی ما حضور پربار و پررنگی دارد؛ جوانمردی‌هایش در کشتی که با بسیاری از قهرمان می‌گرفت، ضرب‌المثل است. تختی حتی در بعضی موارد مانند داستان پوریای ولی که در ذهن ماست، خودش را زمین می‌زد تا طرف مقابلش قهرمان شود و حقوقی بگیرد.  

زنده ماندن 20 فن کشتی از 700 فن!

در ادامه معرفی و رونمایی کتاب «پهلوانان هرگز نمی‌میرند» حسین عابدینی، مدیر انتشارات سفیر اردهال گفت: یکی از ورزش‌های مهمی که جزو هویت ملی ما ایرانیان به شمار می‌آید، ورزش کشتی است. ورزش باستانی، همان ورزش زورخانه‌ای و کشتی جزو ورزش‌هایی است که به تاریخ کهن ایران تعلق دارد و در متون کهن ایرانی اشارت مستقیم به این ورزش پهلوانی شده است.

او ادامه داد: انتشارت سفیر اردهال برای اطلاع دوستانی که به نمایندگی از فدراسیون کشتی آمدند، اشاره می‌کنم، کارهای بزرگی در زمینه ورزش پهلوانی  انجام داده است، یکی از کارهای به یاد ماندنی کتاب «گنجینه فنون کشتی آزاد و فرنگی» است که در 700 صفحه انتشار یافت که در آن 700 فن کشتی را به صورت مصور و توضیحات دقیق و کامل شرح داده است. فنونی که شاید امروز در ورزش کشتی 20 یا 30 فن از آن اجرا می‌شود. چاپ کتاب شش هفت سال پیش تمام شد و خیلی مورد توجه و استقبال قرار گرفت.

مدیر انتشارات سفیر اردهال بیان کرد: یادم هست زمانی که کتاب «گنجینه فنون کشتی فرنگی و آزاد» منتشر شد، رافائل مارتینیتی، رئیس وقت فیلا درخواست چاپ آن را به زبان انگلیسی کرد که متاسفانه مجموعه‌های زیربط فدراسیون کشتی نتوانستند کاری از پیش ببرند. همچنین سفیر اردهال چند کتاب درباره ورزش زورخانه‌ای و ادوات آن منتشر کرد.

حسین عابدینی درباره کتاب «پهلوانان هزگر نمی‌میرند» گفت: این کتاب چندین‌بار از سوی نجف‌زاده به نگارش درآمد و وقتی درصدد پیدا کردن ناشری برای چاپ آن بود، گم شد. برای همین مجبور شد با مشقات زیاد دوباره کتاب را به نگارش دربیاورد و به ما برای چاپ بسپارد. با این مشکلات و مشقاتی که مولف کتاب متحمل شد به نظرم باید روالی اندیشیده شود که درباره پهلوانانی که حداقل در 100 سال گذشته داشتیم، رفتار و منش آنها در جامعه تاثیرگذار بوده است، آثاری به تالیف دربیاید و به چاپ برسد.

او ادامه داد: تالیف مجموعه کتاب‌هایی درباره پهلوانان ایران زمین موجب می‌شود که جوانان از سرنوشت و رفتار پهلوانان ایرانی اطلاع پیدا کنند که این اطلاع تاثیر خوب و مثبتی در جامعه ما می‌گذارد. اگرچه ما در زمینه طب سنتی به چاپ کتاب مشغول هستیم اما از ورزش به ویژه ورزش زورخانه‌ای و کشتی غافل نبودیم هر چند در این زمینه پیدا کردن پژوهشگر و مولفی که به خوبی بتواند در این زمینه پژوهش کند و قلم بزند، دشوار است. از طرفی به نظرم خود فدراسیون در کنار هزینه‌هایی که برای کشتی صرف می‌کند باید به بخش تاریخچه و معرفی کشتی‌گیران قدیمی و تاثیرگذار نیز توجه کند تا به جامعه معرفی شوند و جوانان ما از آنها الگو بگیرند.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.