محصول به سبد خرید اضافه شد
0

تجلیل از نویسنده «تنها گریه کن»/ احمدوند: فروش کتاب در اینترنت منوط به دارا بودن کد شابک شد

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 23 دی 1400
بازدید: 317

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دوازدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب (خوشه) عصر پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

کتاب فروشی، امری مستمر و موثر فرهنگی است
احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این مراسم با اشاره به اینکه خودم سابقه کتاب‌فروشی داشتم اظهارداشت: کار کتاب فروشی، امری مستمر و موثر فرهنگی است و هرچه وزارت فرهنگ در دوره جدید بتواند باید برای توسعه این حوزه که ویترین‌های فرهنگی و انقلابی هستند، انجام دهد. در این مدت تلاش کردیم ظرفیت دولت را برای توسعه کتاب فروشی‌ها به کار ببندیم و در این زمینه چندین مرتبه در شورای معاونین وزارتخانه در این خصوص صحبت کردیم. دکتر اسماعیلی وزیر ارشاد نیز اظهار تمایل و آمادگی دارد تا برای توسعه ویترین‌ها، طرح خوب و قابل ارائه‌ای تهیه شود تا در دولت مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم در بودجه سال آینده وزارت فرهنگ، ردیفی برای این حوزه اختصاص پیدا کند اما روند بودجه‌نویسی تغییر کرد و بودجه‌های حوزه کتاب با عنوان سرانه مطالعه تجمیع شد و جزییات حذف شد، گفت: عدد اختصاص پیدا کرده را امیدواریم بتوانیم با کمک نمایندگان مجلس افزایش دهیم. البته از بودجه فرهنگی دستگاه‌های دیگر نیز برای حوزه کتاب استفاده خواهیم کرد.

سهم خوشه از بازار کتاب اندک است
احمدوند از کتابفروشان جبهه انقلاب خواست تا ایده‌ها و نظرات خود را برای بهبود وضعیت این حوزه ارائه کنند، گفت: انجمن خوشه متشکل از جمعی مومن و همدل است که از وجود آن خرسندیم و الحمدلله توسعه هم پیدا کرده است اما سهم خوشه از بازار کتاب اندک است و باید افزایش یابد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انجمن خوشه باید یک مجموعه فروشگاهی شود، گفت: باید اتصال حرفه‌ای به یکدیگر داشته باشید و این ممکن است با اتصال صندوق، انبار، پویش‌ها و برنامه‌ها و یا باشگاه مشتریان محقق شود. در این صورت علاوه بر یکی شدن اهداف، در روند اجرا هم همسو می‌شوید.

مانع برگزاری نمایشگاه‌های با تخفیف بالای حوزه کتاب شوید
رحمانی نماینده پاتوق کتاب شیراز در این مراسم با اشاره به مشکل اجاره‌ای بودن کتابفروشی‌ها گفت: در شیراز راسته کتاب فروشی نداریم. شهرداری آمادگی کمک دارد اما نیازمند حمایت‌های دولتی هم هستیم. در شهرهای دیگر نیز با تعامل با شهرداری می‌توان کارهایی انجام داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلات این حوزه برگزاری نمایشگاه‌های متعدد با تخفیف‌های فراوان است که یک کار ضدفرهنگی محسوب می‌شود، تصریح کرد: گاهی ادارات ارشاد در برگزاری این نمایشگاه‌ها مشارکت دارند که جای تامل است.

ارشاد، نقش پلیسی ندارد
احمدوند در پاسخ به نظرات او اظهارداشت: مالکیت کتاب‌فروشی‌ها دغدغه اصلی و همیشگی بوده است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این روند مرتفع شود اما نیازمند یک ایده جامع هستیم. در خصوص نمایشگاه‌ها و تخفیف‌های بی‌ضابطه نیز باید بگویم درد مشترک است. مشکل تخفیف‌ها چند بخشی است گاهی ادارات استانی وارد می‌شوند که نامه‌ای را به زودی ارسال می‌کنیم تا مجوز برپایی نمایشگاه تخفیفی ندهند و مشارکت هم نکنند اما ارشاد، نقش پلیسی ندارد و ما تنها توصیه می‌کنیم. اتحادیه‌ها باید در این زمینه وارد شوند و مجوز صادر نکنند و از سوی دیگر در صورت مشاهده تخلف برخورد کنند.

ما فقط دقت می‌کنیم تا کتاب بی‌ربط و آسیب زننده منتشر نشود
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نظارت بر کتاب‌های ترجمه گفت: قدم اول این است که در این حوزه نظارت داشته باشیم تا کتاب بی‌ربط مجوز نگیرد. از سوی دیگر ارشاد نمی‌تواند مجوز ندهد، هر ناشری می‌تواند بدون محدودیت کتاب ترجمه کند و مجوز بگیرد ما فقط دقت می‌کنیم تا کتاب بی‌ربط و آسیب زننده منتشر نشود.

ضوابطی وضع شود تا از یک کتاب چند نسخه منتشر نشود
شاملو به عنوان عضوی از کتابفروشان شهر اراک در این نشست نسبت به وجود نسخه‌های متعدد از یک کتاب به خصوص کتاب‌های ترجمه‌ای گلایه کرد و گفت: در ایران قانون کپی‌رایت نداریم اما در فضای داخلی می‌توانیم ضوابطی را وضع کنیم تا از یک کتاب چندین نسخه وجود نداشته باشد. گاهی شاهد کتاب‌سازی در حوزه فروش وب هستیم.

فروش کتاب در اینترنت منوط به دارا بودن بدون کد شابک شد
احمدوند در پاسخ به این درخواست گفت: تکثیر غیرقانونی کتاب محوزدار و بی مجوز مسئله است. با مجموعه‌های بزرگ عرضه کتاب در حوزه وب جلساتی داشتیم و بنا شد از این پس کتابی که بارگذاری می‌کنند، کد شابک آن مورد بررسی قرار گیرد و تخفیف بالا هم نداشته باشند.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن»
در ادامه این مراسم، از اکرم اسلامی نویسنده کتاب «تنها گریه کن» که توسط انتشارات حماسه یاران منتشر شد و مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت، تجلیل شد. مقام معظم رهبری در  تقریظ خود براین کتاب آورده بودند:

«با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری، عالی و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت .. هیچ سرمایه‌ی معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از این‌ها نیست. سرمایه‌ی باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه‌ی مادرانه به آن نیاز داشت. از نویسنده جدّاً باید تشکّر شود.»

اسلامی در این مراسم با خواندن این بیت شعر «حدیث سعدی اگر کائنات بپسندند/ به هیچ کار نیاید گرش تو نپسندی» اظهارداشت: من این شعر را در مراسم رونمایی از این کتاب در قم خواندم و اصلاً تصور نمی‌کردم این کتاب به دست مخاطب اصلی و حقیقی‌اش مقام معظم رهبری برسد و مطالعه و اظهار لطف کنند. این کتاب نتیجه یک کار گروهی است. من تازه وارد حوزه نگارش کتاب هستم و با حمایت دوستان و دلگرمی‌های آنان به خصوص مدیر انتشارات فرصت نگارش پیدا کردم و در نهایت به برکت مادر شهید و قطعاً دعای شهید این موفقیت حاصل شد. تمام اظهار لطف مقام معظم رهبری برای راوی یعنی مادر شهید بود و معتقدم خسته نباشیدی برای او بود که ۴۰ سال پای انقلاب ایستاده است و هیچ مطالبه‌ای هم از نظام ندارد و خود را بدهکار می‌داند.

این نویسنده با اشاره به اینکه مادران شهدا بدون آموزش، گذراندن دوره تربیتی فرزند و یا تحصیلات دانشگاهی پای کار ایستادند و در زمان درست، تصمیم و عملکرد دقیقی داشتند، افزود: مدل کار این مادر شهید می‌تواند الگوی مدیریت کشور باشد. این زن بدون سواد، معتمد بازاریان بود و کارهای بزرگ انجام داد. آرزو داشتم مقام معظم رهبری از وجود و کارهای این زن در قم خبردار شود که الحمدلله شدند.

در ادامه از این نویسنده تقدیر شد و او نیز متن قرائت شده خود در مراسم رونمایی از تقریظ را مجدداً بازخوانی کرد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.