محصول به سبد خرید اضافه شد
0

«تاریخ طبری» نکات جالبی درباره تاریخ قدیم ما دارد کتاب‌های دوره قاجار را مطالعه می‌کنم

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 10 فروردین 1402
بازدید: 94

[ad_1]

ایران گرگین به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب‌هایی که درباره دوره قاجار هست مطالعه می‌کنم چون نزدیک به ماست و خیلی از آداب و رسوم ریشه در این دوران دارد.

او افزود: کتاب‌های تاریخی قدیمی هم برایم خیلی جالب است و بعضی از قسمت‌های آنها را می‌خوانم مثلا «تاریخ طبری» و «تاریخی بیهقی» را خیلی دوست دارم و هرازگاهی صفحاتی از آن‌ها را مطالعه می‌کنم.  

این کتابدار پیشکسوت عنوان کرد: «تاریخ طبری» را دوست دارم چون نکات جالبی درباره تاریخ قدیم ما دارد و با خواندن آن می‌توان دریافت که چه خبر بوده است. در عین حال به شکلی نوشته شده که قابل فهم و دریافت است. در حالی که بعضی از تاریخ‌های مثلا دوره قاجار که به تاریخ سیاسی می‌پردازد، خیلی سنگین است اما «تاریخ طبری» و «تاریخ بیهقی» به این شکل نیست.

ایران گرگین گفت: تاریخ معاصر را مطالعه می‌کنم کتاب‌هایی درباره تاریخ آذربایجان(تبریز) و تاریخ ایران معاصر که مطالب جدید و نویی دارد و مطالب به شکل ساده و روان نوشته شده است.

او افزود: من اغلب کتاب‌های فریدون آدمیت را خواندم و هنوز هم اگر اثری از او به دست برسد، مطالعه می‌کنم. کلا به مطالعه کتاب‌های تاریخی علاقه دارم اما بیشتر آثار تاریخی که درباره ایران نوشته شدند.

درباره تاریخ طبری

کتاب «تاریخ طبری (یا تاریخ الرسل و الملوک)» مجموعه‌ای است تالیف محمد بن جریر طبری، مورخ و محقق ایرانی. این کتاب در اواخر قرن سوم هجری قمری به رشته تحریر درآمده و نگارنده آن معتبرترین، مهم‌ترین و ارزشمندترین مجموعه‌های مفصل تاریخ عمومی اسلام و جهان را به نگارش درآورده است. طبری این کتاب را پس از پایان تفسیر قرآنش تألیف کرد. کتاب «تاریخ طبری»، وقایع را از زمان خلقت شروع کرده و سپس به نقل داستان پیامبران و پادشاهان قدیمی می‌پردازد و در جلدهای بعدی به نقل تاریخ حکومت ساسانیان اختصاص دارد و از آنجا به بررسی زندگی پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) می‌پردازد. در این کتاب رویدادها پس از شروع تاریخ اسلامی (مقارن با هجرت به مدینه) به ترتیب سال تنظیم شده که تا سال ۲۹۳ هجری شمسی را در بر می‌گیرد.

کتاب «تاریخ طبری» در یک مجموعه ۱۶ جلدی گردآوری و مرجع عمده تاریخ ایران تا ابتدای قرن چهارم هجری است. نکته مهم این است که این کتاب مأخذ عمده بسیاری از نویسندگان و محققینی واقع شده است که بعد از جریر طبری به تألیف و روایت تاریخ اسلام اهتمام ورزیده‌اند.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.