محصول به سبد خرید اضافه شد
0

اهمیت تولیدات مکتوب برای معرفی میراث فرهنگی و گردشگری ایران زمین پایان‌نامه‌ها و فهم واقعیات زیست‌بوم

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 18 شهریور 1402
بازدید: 60

[ad_1]

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): علیرضا تابش، دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی به تشریح ویژگی‌های بخش کتاب و پایان‌نامه این جشنواره پرداخت و گفت: بخش کتاب و پایان‌نامه، در این دوره به جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی اضافه شده است

مشاور معاون میراث فرهنگی کشور، با اشاره به اهمیت تولیدات مکتوب در معرفی میراث فرهنگی گفت: پدیدآورندگان و ناشران از سراسر کشور می‌توانند کتب و پایان‌نامه‌هایی را که از فروردین 1400 تا شهریور 1402 منتشر شده، همراه با فرم ثبت نام به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

تابش با بیان این که مهلت ارسال آثار تا پایان شهریورماه است، درباره شاخص‌های داوری در بخش کتاب این جشنواره افزود: از شاخص‌های مهم می‌توان به محتوای کتاب، بدیع بودن موضوع، نحوه پرداختن به موضوع، داشتن رویکرد نو در طرح مبحث و معرفی خلاقانه میراث فرهنگی، زبان و نثر درست و مناسب با محتوا، استناد، منابع و مآخذ، انسجام و پرهیز از پراکنده‌گویی اشاره کرد.

دبیر دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی، درباره دیگر شاخص‌های داوری در بخش کتاب گفت: کتاب‌هایی که به موضوع میراث فرهنگی می‌پردازند معمولا برای جذب بیشتر مخاطب، ظاهری آراسته و جذاب دارند، لذا در داوری آثار بخش کتاب، به ویرایش، واژه‌نامه و نمایه، طراحی جذاب و متناسب با محتوا، صفحه‌آرایی، طراحی جلد، قطع مناسب، کاغذ، چاپ و صحافی توجه خواهد شد.

مشاور معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: با توجه به اهمیت تولیدات مکتوب به زبان‌های خارجی برای معرفی میراث فرهنگی ایران زمین، در این جشنواره به كتاب غیرفارسی امتیاز ویژه داده می‌شود.

تابش با اشاره به ظرفیت علمی پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال جشنواره میراث فرهنگی بخشی را به پایان‌نامه‌های دانشگاهی ارشد و دکتری اختصاص داده است و ما از همه علاقه‌مندان در این حوزه دعوت می‌کنیم پایان‌نامه‌های مرتبط با موضوع جشنواره که در فراخوان نیز درج شده است، را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی ملاک‌های مهم در بخش پایان‌نامه‌ها را استفاده از چارچوب‌های نظری نوین و به‌ روز در تدوین و فهم واقعیات زیست‌بوم میراث فرهنگی و گردشگری ایران دانست و گفت: کاربردی بودن موضوع پایان‌نامه و انطباق آن با نیاز روز جامعه و نهادها، جزو اولویت‌های داوری این بخش است. همچنین پیوند موضوع پایان‌نامه با کسب و کارها و بهینه‌سازی فرآیندهای آن‌ها، نگاه آسیب‌شناسانه و قابل انطباق با شرایط مدیریت منابع فرهنگی کشور، انطباق با استانداردهای پژوهشی و علمی رایج در دنیا، از جمله ملاک‌های مهم در داوری آثار خواهد بود.

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی افزود: در این جشنواره با چند ضلع از جمله پژوهشگران، هنرمندان، نویسندگان و آفرینشگران هنری، جامعه تخصصی میراث فرهنگی، رسانه‌ها و مخاطبان در گروه‌های مختلف سنی با ذائقه‌های متنوع مواجه خواهیم بود. همچنین در بستر برگزاری این جشنواره سعی می‌کنیم تا حساسیت جامعه نسبت به اهمیت میراث فرهنگی را بالا ببریم و شناخت از داشته‌های فرهنگی و تاریخی را افزایش دهیم؛ در نسل نو نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی انگیزه ایجاد کنیم، حس تعلق خاطر به وطن و داشته‌هایش را با مرور خاطرات تصویری و نمایشی و زبان هنر و در دل داستان‌های جذاب تعمیق بخشیم و در نهایت به تقویت مسئولیت اجتماعی و ملی کمک کنیم. 

تابش با دعوت از ناشران، پدیدآورندگان و پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها خواست تا به پربارتر شدن بخش کتاب و پایان‌نامه‌های جشنواره میراث فرهنگی کمک کنند. 

دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، پاییز امسال در قزوین برگزار خواهد شد.

<span class=hlstyle>دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی برگزار می‌شود</span>

از ٢٨ آبان‌ تا ٣ آذر ١۴٠٢؛

دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی برگزار می‌شود

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.