محصول به سبد خرید اضافه شد
0

آقامحمدی: درباره تاریخ سال‌های اول انقلاب باید بیشتر کار کنیم تلخ‌ترین حادثه هفت تیر در تاریخ ایران

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 6 تیر 1402
بازدید: 88

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، صبح امروز سه‌شنبه 6 تیرماه 1402، در آستانه سالروز فاجعه تروریستی هفتم تیر، آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ کبوتر خونین‌بال انقلاب اسلامی با حضور سردار محمدقاسم ناظر مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دکتر علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از کارکنان موزه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و خانواده های معظم شهدا در سالن همایش‌های بین‌المللی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار ناظر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: این روز یادآور شهادت یکی از شاخص‌ترین مبارزان و چهره‌های انقلاب اسلامی ایران، شهید مظلوم آیت االله بهشتی و ۷۲ نفر از یاران ایشان در راه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی است. منافقین کوردل با سوءاستفاده از نابسامانی‌های سال‌های نخستین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با شناسایی چهره‌های خدوم و تأثیرگذار و ترور آنها، سعی در ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و تضعیف نظام نوپای جمهوری اسلامی داشتند.

سردار ناظر بیان داشت: ششم تیر سال ۱۳۶۰ که ترور نافرجام رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در مسجد ابوذر اتفاق افتاد و فردای آن روز، هفتم تیر، بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی که با شهادت دکتر بهشتی و نمایندگان منتخب ملت همراه بود از جمله جنایات گروهک تروریستی منافقین در آن ایام است. حضرت امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود در تاریخ ۹ تیر ۱۳۶۰ خطاب به منافقین فرمودند: «ننگتان باد‌ ای تفاله‌های شیطان و عارتان باد‌ ای خودفروختگان به جنایتکاران بین‌المللی که در سوراخ‌ها خزیده‌اند و در مقابل ملتی که در برابر ابرقدرت‌ها برخاسته است به خرابکاری‌های جاهلانه پرداخته‌اید.»

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: آن معاندان گمان می‌کردند با شهادت یاران و نزدیکان امام خمینی (ره) جریان انقلاب متوقف و یا تضعیف‌ می‌شود؛ غافل از اینکه نهال نوپای جمهوری اسلامی با خون همین شهیدان آبیاری و تناور خواهد شد.

سردار ناظر در پایان، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: یقین دارم که دست‌اندرکاران این قوه با اتکاء به قدرت لایزال الهی و پیروی از رهنمود‌های حکیمانه حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شخصیت بی‌نظیر مرحوم آیت‌الله دکتر بهشتی (رحمه‌الله‌علیه) را الگوی خود قرار داده و با روحیه انقلابی و کار جهادی مضاعف، امنیت و آرامش کشور را فراهم آورده، گامی مؤثر در حل مشکلات مردم برداشته و با هوشیاری هر چه بیشتر توطئه‌های استکبار جهانی را در داخل و خارج از کشور خنثی کنند.

در ادامه این مراسم علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تاریخ سال‌های اول انقلاب بسیار مفصل است و هنوز در این موضوع کار نشده است. بنی صدر در جایگاه نمایندگی فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری مستقیما به حزب جمهوری حمله می کرد. دفتر حزب و تبلیغات اسلامی را در شهرهای مختلف تخریب و سوزاند و بعد امام حکم ریاست جمهوری و نمایندگی فرماندهی کل قوا را از او گرفت و عاقبت بنی صدر به اتفاق رجوی در قالب لباس زنانه از کشور خارج شدند.

وی یادآور شد: بنی صدر از ابتدا بسیج را می‌کوبید و اجازه مسلح شدن به بسیج نمی‌داد و در نهایت از ایران فرار کرد و بلافاصله بعد از آن در سی ام خرداد عزل شد و در 31 خرداد شهید چمران به شهادت رسید و چند روز پس از آن آیت الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر مجروح شد و در شب هفتم تیر نیز اعضای حزب جمهوری به شهادت رسیدند. انفجار به قدری مهیب بود که از سرچشمه تا امیرآباد این صدای مهیب به گوش رسیده بود.

آقامحمدی با اشاره به موضوع بحث حزب جمهوری در روز حادثه خاطرنشان کرد: بحث حزب راجع به تورم بود و شهید بهشتی بحث را آغاز کرده بود که در حین بحث انفجار صورت گرفت و مجلس از اکثریت افتاد. در روز بعد مجروحان با تخت وارد مجلس شدند تا جلسه رسمی با اکثریت افراد آغاز شود. جلسه رسمیت یافت و مجلس به کار خود ادامه داد. انفجار حزب جمهوری انفجار سه قوه بود اما امام بسیار آرام و آهسته با این موضوع برخورد کردند و سپس جای افرادی که شهید شده بودند، ترمیم شد.

وی گفت: وقتی تغییرات و حاکمیت دین رخ می دهد، رهبران تا پای جان می ایستند و همیشه این راه ادامه دارد. داستان ثقیفه و امیرالمومنین (ع) داستان همیشگی اولیا و انبیا است و کسانی که دین را تبیین می کنند؛ باید این مسیر را بشناسند و البته هیچ تضمینی نیست که فردی که دیروز انقلابی بوده امروز هم انقلابی بماند اما با رفتن چند نفر راه ما تغییر نمی کند.

آقامحمدی با اشاره به واقعه عاشورا و نحوه رفتار امام حسین (ع) با یارانشان اظهار داشت: امام حسین (ع) در مظلومانه ترین حالت حضرت علی اصغر (ع) را در مقابل دشمن قرار داد و حتی یک نفر در لشکر دشمن نماند که هدایت نشده باشد.

وی گفت: اگر اخلاص عمل خود را برای خدا قرار دهیم و نه خوشایند دیگران باید بدانیم قدرت در دست خداست و همواره حامی ما است؛ باید بدانیم که به خاطر خدا باید به مردم خدمت کنیم که این موضوع در ادبیات شهید بهشتی واضح و روشن است.

وی اظهار داشت: حادثه هفت تیر در تاریخ تلخ و البته بزرگ است و این انقلاب حوادث سخت زیادی را پشت سر گذاشته است و با توفیق و رویش‌های جدید همواره مواجه بوده؛ از شهدای هفتم تیر، سردار سلیمانی، شهدای مدافع حرم، شهید همت و باکری و تمامی کسانی که در این راه جانباز شدند، می‌خواهیم که شاهد زنده ما باشند، گرچه ما از مجلس شما به لحاظ زمانی فاصله داریم اما می‌گوییم که راه شما را قبول داریم و عنایت شما را می خواهیم و مطمئن هستیم که با عنایات شما عاقبت ما ختم به شهادت می‌شود.

آقامحمدی گفت: در شهر حلبچه شاهد اولین بمباران شیمیایی بودم. به همراه سردار وحیدی، سردار ذوالقدر و سردار افشار با هم از قرارگاه مریوان مسئولیت یافتیم تا خدمت سردار شمخانی که فرمانده عملیات حلبچه بود، برویم تا راه حلی پیدا کنیم که جمعیت کجا برود. شب در خرمال خوابیدیم و اول صبح به حلبچه رسیدیم. چهار مسیر را پیاده رفتیم. وقتی وارد بازار شدیم تا به مقر سردار شمخانی برسیم، یک مرتبه دود سفیدی بلند شد، ماسک به همراه داشتیم. 10 شب طول کشید تا به مرز ایران رسیدیم و تمام این مسیر شاهد بمباران بودیم و می دیدیم خانواده هایی را که به چند دسته تقسیم می شدند و گاهی از یک خانواده 30 نفره دو نفر زنده می ماند.

وی افزود: عید نوروز حلبچه بودم و تمام این صحنه هایی را که شما در فیلم ها می بینید به واقعیت دیدم. مادر و بچه ای که کنار کمد در حال باز کردن در کمد خشک شده بودند. قبل از ورود خبرنگاران جنازه ها را دفن کردیم و تعداد شهدا پنج هزار نفر اعلام شد. امتی با این قدرت که تمام این سختی ها را دیده است با قدرت پای انقلاب ایستاده اند، سلام و درود خدا بر این ملت که این گونه زندگی کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جو انتخاب بنی صدر به عنوان نخست وزیر در جامعه خاطرنشان کرد: شعارها در در و دیوار “صد درصد بنی صدر” بود و امام نیز در تمام این مدت به گونه ای رفتار نکرد که مردم بدانند تمایل او به سمت شهید بهشتی است. بنی صدر تمام رقبا را کنار زد و به گونه ای جلوه داد که ملاقاتش با امام منجر به ریاست جمهوری او شد و به قدری با طلاب ارتباط نزدیک برقرار کرد تا بتواند رای آنها را جمع آوری کند و پس از آن شروع به اقدامات خود کرد.

وی افزود: بنی صدر در شرایطی تنفیذ را گرفت که امام در بیمارستان بود اما امام تنفیذ را انجام دادند. بنی صدر گمان می کرد پزشکان نظر مساعدی برای حال امام ندارند، بر همین اساس شروع به درگیری با شهید بهشتی و سران حزب جمهوری کرد. در آن زمان کمونیست ها، حزب بنی صدر به پا خاسته بودند و شرایط را علیه شهید بهشتی کرده بودند؛ آنها کسانی بودند که می خواستند صددرصد قدرت را داشته باشند اما ادعای دموکراسی داشتند و از تمام قدرت خود علیه شهید بهشتی استفاده می کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تاریخ سال های اول انقلاب بسیار مفصل است و هنوز در این موضوع کار نشده است. بنی صدر در جایگاه نمایندگی فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری مستقیما به حزب جمهوری حمله می کرد. دفتر حزب و تبلیغات اسلامی را در شهرهای مختلف تخریب و سوزاند و بعد امام حکم ریاست جمهوری و نمایندگی فرماندهی کل قوا را از او گرفت و عاقبت بنی صدر به اتفاق رجوی در قالب لباس زنانه از کشور خارج شدند.

وی یادآور شد: بنی صدر از ابتدا بسیج را می کوبید و اجازه مسلح شدن به بسیج نمی داد و در نهایت از ایران فرار کرد و بلافاصله بعد از آن در سی ام خرداد عزل شد و در 31 خرداد شهید چمران به شهادت رسید و چند روز پس از آن آیت الله خامنه ای در مسجد ابوذر مجروح شد و در شب هفتم تیر نیز اعضای حزب جمهوری به شهادت رسیدند. انفجار به قدری مهیب بود که از سرچشمه تا امیرآباد این صدای مهیب به گوش رسیده بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع بحث حزب جمهوری در روز حادثه خاطرنشان کرد: بحث حزب راجع به تورم بود و شهید بهشتی بحث را آغاز کرده بود که در حین بحث انفجار صورت گرفت و مجلس از اکثریت افتاد. در روز بعد مجروحان با تخت وارد مجلس شدند تا جلسه رسمی با اکثریت افراد آغاز شود. جلسه رسمیت یافت و مجلس به کار خود ادامه داد. انفجار حزب جمهوری انفجار سه قوه بود اما امام بسیار آرام و آهسته با این موضوع برخورد کردند و سپس جای افرادی که شهید شده بودند، ترمیم شد.

وی گفت: وقتی تغییرات و حاکمیت دین رخ می دهد، رهبران تا پای جان می ایستند و همیشه این راه ادامه دارد. داستان ثقیفه و امیرالمومنین (ع) داستان همیشگی اولیا و انبیا است و کسانی که دین را تبیین می کنند؛ باید این مسیر را بشناسند و البته هیچ تضمینی نیست که فردی که دیروز انقلابی بوده امروز هم انقلابی بماند اما با رفتن چند نفر راه ما تغییر نمی کند.

آقامحمدی با اشاره به واقعه عاشورا و نحوه رفتار امام حسین (ع) با یارانشان اظهار داشت: امام حسین (ع) در مظلومانه ترین حالت حضرت علی اصغر (ع) را در مقابل دشمن قرار داد و حتی یک نفر در لشکر دشمن نماند که هدایت نشده باشد. اگر اخلاص عمل خود را برای خدا قرار دهیم و نه خوشایند دیگران باید بدانیم قدرت در دست خداست و همواره حامی ما است؛ باید بدانیم که به خاطر خدا باید به مردم خدمت کنیم که این موضوع در ادبیات شهید بهشتی واضح و روشن است.

وی اظهار داشت: حادثه هفت تیر در تاریخ تلخ و البته بزرگ است و این انقلاب حوادث سخت زیادی را پشت سر گذاشته است و با توفیق و رویش های جدید همواره مواجه بوده؛ از شهدای هفتم تیر، سردار سلیمانی، شهدای مدافع حرم، شهید همت و باکری و تمامی کسانی که در این راه جانباز شدند، می خواهیم که شاهد زنده ما باشند، گرچه ما از مجلس شما به لحاظ زمانی فاصله داریم اما می گوییم که راه شما را قبول داریم و عنایت شما را می خواهیم و مطمئن هستیم که با عنایات شما عاقبت ما ختم به شهادت می شود.

در پایان این مراسم از خانواده‌های شهیدان حسن مهدی زاده، محمدحسین میردوستی، سلمان و روح اله امیر احمدی تجلیل و تقدیر شد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.