محصول به سبد خرید اضافه شد
0

نگاهی به کارنامه موبد بلند آوازه ساسانیان کتیبه‌های به جا مانده از کرتیر در روزگار ساسانی

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 4 بهمن 1400
بازدید: 364

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «کرتیر» نوشته پرودس اکتور شروو ترجمه محمد حیدرزاده و سلمان رئیسی از سوی نشر آوشت منتشر شد. کرتیر یا کردیر موبد پرنفوذ در زمان پادشاهی شش شاهنشاه ساسانی به ترتیب اردشیر بابکان، شاپور یکم، هرمز یکم، بهرام یکم، بهرام دوم و نرسه می‌زیسته‌ است.

گمان می‌رود که اقدامات کرتیر نه تنها در پیدایش دین رسمی ایران بلکه در کار سیاست داخلی کشور نیز دارای اهمیت قاطع و فراوان بوده‌ است. او توانست دین زرتشتی را که در آن زمان، باورهای چندی بدان پیوسته بودند، یکدست کند و به اوستا تقدس بخشد. کرتیر با آیین مانی به عنوان یک بدعت به مبارزه برخاست.

کرتیر در زمان اردشیر سمت مهمی نداشت. در عهد شاپور اول او سرپرست انجمن مغان شد و توانست اصلاحاتی در دین زرتشت انجام دهد و تا مرگ شاپور بر همین سمت ماند. در زمان هرمز یکم بود که توانست به درجه « هرمزد موبد » دست یابد. هرمز یکم نسبت به مانی نظر تأئید و مساعدت داشته و او را در کاخ بابل از تعقیب مخالفان پناه داد. وی نسبت به کرتیر دشمن مانی، هم علاقه نشان داده و حتی با اعطای کلاه و کمر به این موبد متعصب او را در ردیف بزرگان عصر درآورد.

در سال ۱۹۲۶ از موبد کرتیر ۴ سنگ نوشته در ناحیه نقش رجب و کعبه زرتشت و سر مشهد نزدیک کازرون کشف شد. او در کتیبه‌اش کارهائی که برای دین خود انجام داده را برمی‌شمارد.

کتاب «کرتیر» نوشته پرودس اکتور شروو ترجمه محمد حیدرزاده و سلمان رئیسی در 95 صفحه به بهای 40 هزار تومان از سوی نشر آوشت روانه پیشخان کتاب‌فروشی‌ها شد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.