محصول به سبد خرید اضافه شد
0

میزبان علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ با 280 عنوان کتاب هستیم

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 15 اردیبهشت 1402
بازدید: 75

[ad_1]

صادق حیدرنیا، مدیر انتشارات نگارستان اندیشه به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: امسال در نمایشگاه غرفه بزرگتری گرفتیم و 280 عنوان کتاب را به مخاطبان سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهیم کرد. ضمن اینکه در نمایشگاه امسال تلاش خواهیم کرد هر روز یک مهمان از مولفان، نویسندگان و مترجمان و پژوهشگرانی که با انتشارات کار کردند، در غرفه داشته باشیم.

او افزود: یکی از برنامه‌هایی که فعلا نهایی شده، رونمایی از کتاب «اصفهان شهر کودکان لهستانی» اثر ایرنا استانکیویچ با ترجمه هانیه مهر مطلق است. 

مدیر انتشارات نگارستان اندیشه عنوان کرد: برخی از عناوین کتاب‌های جدید انتشارات در نمایشگاه 1402 تهران عبارتند از «زندگی خصوصی مصطفی کمال آتاترک» به قلم ایپک چالشلار با برگردان دکتر محمدتقی امامی خویی، «امپراطوری مغول بین واقعیت و افسانه» اثر پرفسور دنیس اگل ترجمه عبدالله پوراحمد، «ایران‌شناسی ایران» به کوشش بهزاد کریمی، «دکتر مهدی بهزاد در صحنه ریاضی، زندگینامه، خاطرات و دستاوردها» به کوشش علیرضا ملائی‌توانی.

حیدرنیا با اشاره به پشت جلد کتاب «زندگی خصوصی مصطفی کمال آتاترک» گفت: مصطفی کمال آتاترک، بنیان‌گذار ترکیه جدید، همچون همه انسان‌های تأثیرگذار در دنیای معاصر، زندگی پرفراز و نشیبی داشته که بخشی از آن در عرصه سیاسی ـ اجتماعی بازتاب یافته و بخشی دیگر یعنی زندگی شخصی و خصوصی او همواره با گمانه‌زنی، روایت‌های گوناگون و گاه قضاوت‌های بی‌پروا همراه بوده است. مصطفی در ۱۸۸۱ در شهر تسالونیکی، در شمال یونان کنونی، که آن زمان جزئی از امپراتوری عثمانی بود، در خانواده‌ای متوسط، به دنیا آمد. پدرش علیرضا، کارمند دولت عثمانی و زاده شهر سالونیک (یونان امروزی) بود.

مادر مصطفی، زبیده خانم، از یک خانواده کشاورز در غرب سالونیک بود. او ابتدا وارد مکتب‌خانه‌ای مذهبی شد، سپس آنجا را ترک کرد و برای ادامه تحصیل ابتدا به یک مدرسه دولتی رفت و بعد دانشکده جنگ را انتخاب کرد. زندگی شخصی آتاترک بیش از زندگی سیاسی او در مرکز توجه قرار گرفته، زیرا همسر او «لطیفه خانم» که به عنوان اولین بانوی ترکیه پا به کوشک چانکایا (کاخ ریاست جمهوری آن زمان) قدم گذاشته بود، پس از دو سال از آتاترک جدا شد و با وجود آنکه سال‌ها پس از مرگ همسرش زنده بود اما تا آخر عمر هرگز درباره رابطه عاطفی و زندگی خصوصی‌اش صحبتی نکرد و در تنهایی زیست. این کتاب نگاهی به سرگذشت مهم‌ترین چهره ترکیه جدید از دریچه زندگی خصوصی اوست.

 

او درباره کتاب «امپراطوری مغول بین واقعیت و افسانه» اظهار کرد: ظهور ناگهانی مغولان در صفحه تاریخ، تغییرات عمیقی در سراسر اوراسیا پدید آورد. آنان بزرگ‌ترین امپراتوری در تاریخ بشر را به وجود آوردند؛ همه رعایای امپراتوری، چه عشایر و چه شهرنشین، صنعت‌گر یا کشاورز مجبور به کمک به مغولان برای تحقق اهداف و آرمان‌های جاه‌طلبانه آنان بودند، چنانکه تصرف بغداد توسط هلاکو، نبرد بین مغولان و خلافت عباسی نبود، بلکه نبردی بین منابع انسانی، اقتصادی، مادی و فناوری چین شمالی، آسیای میانه، روسیه، قفقاز و ایران از یک سو و خلافت اسلامی از سوی دیگر بود. رویکرد متفاوت پروفسور اگل در کتاب حاضر، محدود به این موضوع نیست، بلکه او تلاش کرده این مواجهه را از منظر ایدئولوژی و باورهای دینی هم بررسی کند.

او نشان داده که پیش از هجوم مغولان به ایران، این کشور حدود دو قرن در بحران به سر می‌برد؛ در شهرها، درگیری‌هایی بین محله‌ها، که غالباً بر اساس خصومت مذهبی بود، صورت می‌گرفت که باعث خرابی زیادی شده و داد و بیداد تجار و صنعتگرانِ خُرد را درآورده بود و یک گسست اجتماعی عمیق در حال شکل‌گیری بود. از سوی دیگر او در این اثر مدعی است که دولت مغول منجر به زوال فرهنگی نشد بلکه در این دوره بین ایران و چین تبادل فرهنگی فراوانی صورت گرفت. بسیاری از عناصر چینی در طیف وسیعی از زمینه‌های تاریخ‌نگاری، نقشه‌کشی، کشاورزی، پزشکی، ستاره‌شناسی و فرهنگ مادی، در فرهنگ ایرانی ادغام شد. نهایتاً آنکه خواندن این اثر برای پژوهشگران و همه علاقه‌مندان به تاریخ ایران، الهام‌بخش دیدگاه‌های نو و فراگیری مطالبی تازه خواهد بود.

این ناشر درباره یکی دیگر از کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه کتاب 1402 تهران بیان کرد: «ایران‌شناسی ایرانی، هفت گفتار در باب ایران‌شناسی به‌مثابه دانش و رشته دانشگاهی در ایران» مجموعه گفتارهایی که پیش روی دارید، منتخبی است از سخنرانی‌های ارائه شده در نخستین دوره از مدرسه‌ ایران‌شناسی میبد. هدف اصلی از برگزاری این برنامه، طرح آراء و ایده‌های مختلف از سوی متخصصان درباره‌ چیستی و فلسفه‌ ایران‌شناسی به‌مثابه دانش و رشته‌ دانشگاهی در ایران بود. با گذشت حدود بیست سال از زمان ورود ایران‌شناسی به ساختار دانشگاهی ایران، همچنان بحث‌هایی جدی درباره ماهیت، ضرورت و اهمیت آن در جریان است و موافقان و منتقدان هرکدام از منظری در تلاش برای ارائه نظرات خود هستند. بی‌گمان این اثر نخستین اثری است که می‌کوشد با طرح این دیدگاه‌ها، چشم‌اندازی از تاریخچه، وضعیت فعلی و آینده این رشته ترسیم کند. کوششگر بر این باور است، ایران امروزه بیش از هر زمان دیگری باید به موضوع شناخت دانشی منسجم و فراگیر نظیر ایران‌شناسی ایرانی تبدیل شود تا بتوان راهی به رهایی جُست. 

صادق حیدرنیا گفت: کتاب «دکتر مهدی بهزاد در صحنه ریاضی، زندگینامه، خاطرات و دستاوردها» یکی از چهره‌های ماندگار ریاضیات کشور و یکی از پیشگامان در نظریه گراف است. او از مؤسسان انجمن ریاضی ایران و نخستین دبیر فرهنگستان علوم ایران است که در دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید بهشتی، میشیگان و ام آی تی تدریس کرده است. کتاب حاضر بخشی از زندگی ارزشمندش که به شیوه تاریخ شفاهی تنظیم شده است. این کتاب، همچون کشکول شیخ بهایی، پر است از نکاتی که بر مبنای آموزنده بودنشان و یا جهت حفظ گوشه هایی از تاریخ ریاضیات در ایران معاصر انتخاب شده اند. دکتر بهزاد، در این اثر از خطاهای مدیریتی و آموزشی خود نیز چشم‌پوشی نکرده و گاهی اعتراف می کند که از خیر چه کارهای مفیدی گذشته است و چرا.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در          ketab.ir برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.