محصول به سبد خرید اضافه شد
0

«مورخان و امر قدسی» رونمایی می‌شود

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 6 اسفند 1401
بازدید: 90

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست رونمایی و گفت‌وگو درباره کتاب «مورخان و امر قدسی» در باشگاه اندیشه برگزار می‌شود. 

رونمایی و گفت‌وگو درباره کتاب «مورخان و امر قدسی» با حضور دکتر محمدهادی گرامی، پژوهشگر و دکتر حسن حضرتی، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران و زینب بختیاری، از مولفان کتاب دوشنبه 8 اسفندماه در باشگاه اندیشه برگزار خواهد شد.  

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند دوشنبه 8 اسفند از ساعت 18 و 30 دقیقه به نشانی خیابان انقلاب، خیابان وصال، کوچه نایبی، پلاک 23 باشگاه اندیشه مراجعه کنند.

برشی از کتاب «مورخان و امر قدسی»

دشواره نسبت مورخان با امر قدسی موضوعی است که تاکنون تاریخ‌ورزان ایرانی چندان درباره آن تأمل و مداقه نکرده‌اند. این در حالی است که پژوهشگران تاریخ به‌ویژه در دو حوزه مطالعاتی تاریخ اسلام آغازین و تاریخ انقلاب اسلامی به صورت جدی و ملموس با آن درگیرند. مسکوت گذاشتن این مسئله، مشکلی را حل نمی‌کند. در این میان بیشترین آسیب هم به دانش تاریخ و پژوهش‌های مربوط به آن می‌رسد زیرا ناآگاهی معرفتی درباره حدود و ثغور دانش تاریخ و نیز توانایی‌ها و قابلیت‌های علمی این رشته، میدان را برای ورود نامشروع معارف دیگر در مطالعات تاریخی و به بیراهه کشاندن آنها فراهم می‌کند.

تاریخ‌ورز باید نیک آگاه باشد معرفت متعلق او توانایی توصیف و تبیین علمی چه موضوعاتی را دارد و اسناد و مدارک تاریخی در این مسیر تا کجا می‌توانند دستگیر او باشند. اشراف به این مشکله‌ها مستلزم برخورداری از درک درست درباره ماهیت معرفت تاریخی و مختصات علمی بررسی‌های تاریخی است. دشواره نسبت مورخان با امر قدسی موضوعی است که تاکنون تاریخ‌ورزان ایرانی چندان درباره آن تأمل و مداقه نکرده‌اند.

این در حالی است که پژوهشگران تاریخ به‌ویژه در دو حوزه مطالعاتی تاریخ اسلام آغازین و تاریخ انقلاب اسلامی به صورت جدی و ملموس با آن درگیرند. مسکوت گذاشتن این مسئله، مشکلی را حل نمی‌کند. در این میان بیشترین آسیب هم به دانش تاریخ و پژوهش‌های مربوط به آن می‌رسد زیرا ناآگاهی معرفتی درباره حدود و ثغور دانش تاریخ و نیز توانایی‌ها و قابلیت‌های علمی این رشته، میدان را برای ورود نامشروع معارف دیگر در مطالعات تاریخی و به بیراهه کشاندن آنها فراهم می‌کند. تاریخ‌ورز باید نیک آگاه باشد معرفت متعلق او توانایی توصیف و تبیین علمی چه موضوعاتی را دارد و اسناد و مدارک تاریخی در این مسیر تا کجا می‌توانند دستگیر او باشند.

اشراف به این مشکله‌ها نیازمند برخورداری از درک درست درباره ماهیت معرفت تاریخی و مختصات علمی بررسی‌های تاریخی است. مجموعه جستارهای پیش‌رو می‌کوشد تأملات نظری نویسندگان را در مسئله یادشده با خوانندگان به اشتراک بگذارد تا به سهم خود گام کوچکی برای غنای ادبیات موضوع در جامعه علمی کشورمان به‌ویژه نزد تاریخ‌ورزان آکادمیک بردارد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.