محصول به سبد خرید اضافه شد
0

زهره فیضی: آینده کتاب‌های ایران‌شناسی به فعالیت وزارت میراث فرهنگی بستگی دارد

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 1 خرداد 1402
بازدید: 90

[ad_1]

زهره فیضی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ پیش از اسلام و پس از اسلام  و حوزه گردشگری به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در جراید دیداری و نوشتاری بیشتر به ناشر و کمتر به پدیدآورنده یک اثر توجه می‌شود. به یک نویسنده که برای تألیف یک کتاب باید عمر و چشم خود را بگذارد و سرمایه زندگی خویش را هدر بدهد هیچ توجهی نمی‌شود. از این نظر می‌گویم هدر بدهد به دلیل اینکه وقتی کتاب چاپ می‌شود و عایدی باید به نویسنده برگردد تا با استفاده از آن کتاب بعدی خود را چاپ کند‌، این اتفاق نمی‌افتد و این به نویسنده فشار وارد می‌کند. مجبور می‌شود فعالیت خود را اندک و در حوزه تحقیقات کتابخانه گسترش بدهد. در حالی که یک نویسنده می‌تواند فرامرزی هم فعالیت کند تا یک کتاب خوب را به دست مخاطب برساند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تأکید دارد که نویسندگان عضو خانه هنر باشند، در حالی که فقط عضو می‌پذیرد و کاری مؤثر در این خانه انجام نمی‌گیرد. این مشکل بسیاری از نویسندگان خانم است. تقاضای ما این است که وضعیت معیشتی یک نویسنده را مشخص کنند. وقتی یک نویسنده با یک ناشر قرارداد می‌بندد، دلش می‌خواهد که حق و حقوقش رعایت شود. گفته شد که لایحه‌ای در صیانت از حقوق نویسنده به مجلس فرستاده می‌شود، اما در این لایحه به مشکلات نویسنده هیچ توجه‌ای نشده است. تقاضا دارم که بین ناشران و نویسندگان یک میزگرد تشکیل بدهیم و مشکلات نویسندگان را حل کنیم.

فیضی با بیان اینکه چندین جلد کتاب نوشتم و مشغول نوشتن یک مجموعه 31 جلدی درباره ایران هستم، بیان کرد: هفت جلد را کار کردم اما بقیه را نمی‌توانم. چون کارم بایکوت مانده است. مشغول پژوهش بر روی موضوع گردشگری و بناهای باستانی ایران هستم. کار من هم کتابخانه‌ای و هم مشاهدات عینی است. هفت جلد را به سرانجام رسانیده‌ام  اما بقیه را هنوز انجام نداده‌ام. ناشران قرارداد را طوری می‌بندند که امتیاز را از نویسنده می‌گیرند. 

وی افزود: «بانوی فاضله ذکیه» و «حکایت‌های شیرین» کتاب‌هایی است که آماده چاپ دارم که می‌خواهم به چاپ برسانم. کتاب در دست تألیفم جاذبه‌های گردشگری است که هر کتاب به یک استان اختصاص دارد. به بناهای طبیعی و جاذبه‌های طبیعی اشاره می‌کنیم. یعنی هر کتاب به یک شهر اختصاص دارد که تمام کوه‌ها، رودها، غارها و بناهای باستانی که به مرور زمان در معرض تخریب قرار دارند، در 31 استان بررسی می‌شود. هر کتاب به یک استان اختصاص دارد که می‌خواهم کامل شود و بعد به صورت ناشر مؤلف به چاپ برسانم. کتاب قبلی من با عنوان «هنرهای ظریف ایران» 8 جلد بود. هر ناشری گفت یک جلد را من چاپ می‌کنم. تا اینکه یکی از انتشاراتی‌ها قبول کرد که کتاب را چاپ کند اما وسط کار گفت هزینه‌ها بالا رفته و من 8 جلد را در یک جلد خلاصه کردم. اما دوست دارم این کتاب جدید با کیفیت عالی چاپ شود.

فیضی با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب 1402، «آینده خواندنی است» به جایگاه کتاب‌های ایران‌شناسی در آینده ایران اشاره کرد و گفت: آینده کتاب‌های ایران‌شناسی به فعالیت وزارت میراث فرهنگی بستگی دارد. هر چقدر وزارت میراث فرهنگی فعال‌تر باشد، قطعا کتاب‌های گردشگری و نشریات گردشگری هم فعال‌تر خواهند بود. آینده این کتاب‌ها نیز بهتر خواهد بود. توقع ما از عزت‌الله ضرغامی خیلی بیشتر از اینها است. امیدوارم در سازمان میراث فرهنگی هم مانند صداوسیما فعال باشد. ما جایگاه‌های گردشگری خیلی خوبی داریم که اگر ایران جایگاه اصلی گردشگری خود را پیدا کند و گردشگران با این مناطق آشنا شوند، حتما برای دیدن این آثار تاریخی به ایران خواهند آمد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.