محصول به سبد خرید اضافه شد
0

اعطای نخستین دوره جایزه «استادزاده» در دانشگاه بیرجند

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 20 اسفند 1400
بازدید: 371

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمدامین ناصح، در حاشیه اختتامیه شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بیان کرد: نخستین دوره اهدای جایزه دکتر زهرا استادزاده در مراسم اختتامیه شانزدهمین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران در تالار فرهنگ دانشگاه بیرجند با حضور رئیس دانشگاه و نیز آقایان دکتر سیدعلی اصغر میرباقری فرد (رئیس هیأت مدیره انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران) و دکتر محمد جعفر یاحقی (استاد ممتاز دانشگاه فردوسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی) انجام شد.

وی افزود: این جایزه در اسفند ماه ۱۴۰۰ بنا به رأی هیات محترم داوران به مقاله خانم اعظم جنتی‌فر؛ دانش آموخته اخیر رشته آموزش زیان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان “آسیب شناسی و تحلیل محتوای کتابهای نگارش مقطع تحصیلی ابتدایی در پرتو هیجامد” اعطا شد. این مقاله برگرفته از پایان نامه تحصیلی ایشان در دورۀ کارشناسی ارشد بوده است.

ناصح ادامه داد: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران با هدف تجلیل از بانوان فرهیخته کشورمان و به پاس دو دهه خدمات ارزشمند خانم دکتر استادزاده عضو فقید هیأت علمی وزارت علوم به ساحت زبان فارسی بر آن شد که از سال ۱۴۰۰ به منظور کمک به رونق پژوهش های آموزش زبان و ادبیات فارسی سالانه در همایش های ادواری خود جایزه ای را به یاد بانوی ترویج زبان فارسی با همیاری خانوادة ایشان به مقالة برتر در این حوزه اعطا کند.

وی بیان کرد: مرحومه دکتر زهرا استادزاده متولد سال ۱۳۵۰ در تهران تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته های زبان و ادبیات فارسی و نیز آموزش زبان فارسی در دهه های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ در دانشگاه علامه طباطبایی پیگیری کرد و از محضر استادان شاخص آن دانشگاه بهره مند شد.

ناصح بیان کرد: متعاقباً در اوایل دهه ۱۳۹۰ و به موازات دوران اشتغال در وزارت علوم، موفق به اتمام تحصیلات خود در دورة دکتری زبان و ادبیات فارسی شد و در کسوت عضو هیئت علمی وزارت متبوع، در راهنمایی و اعزام اغلب استادان حوزه های زبان و ادبیات قارسی و زبان شناسی به کرسی های زبان آموزی ایران در دانشگاه های خارج از کشور تا آخرین دم حیات از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و طرح ها و برنامه های ارزنده ای را برای حفظ و ارتقاء کرسی های زبان آموزی ایران در دانشگاه های خارج از کشور پیگیری می‌کرد تا اینکه در آذر ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ ناباورانه بدرود حیات گفت.

وی تصریح کرد: تجارب و خدمات بیست ساله زنده یاد دکتر زهرا استادزاده در معاونت زبان فارسی و ایران شناسی وزارت متبوع در کنار روابط عمومی موفق و پشتکار کم نظیرش، از او کارشناسی خبره، مدیری برنامه ریز و صاحب نظری مجرب ساخته بود ولی دریغ که اینک جای وی در عرصة ترویج برون مرزی زبان فارسی، سخت خالی به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.