محصول به سبد خرید اضافه شد
0

پاسداری و پاسداشت از گونه‌های زبانی و عزت و اعتبار بخشی به زبان‌های اقوام ایرانی

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 2 اسفند 1400
بازدید: 346

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مژگان اسماعیلی رییس پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون که 2 اسفند 1400 در سومین همایش میراث‌زبانی سخن می‌گفت تصریح‌کرد: این مرکز در قالب گروه‌های پژوهشی شامل زبان و گویش، زبان‌های باستانی و متون کهن و متون و کتیبه‌های اسلامی طبق شرح وظایفی که در اساسنامه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آمده فعالیت می‌کنند.

او با اشاره به نامگذاری 21 فوریه در تقویم یونسکو به نام روز پاسداشت زبان مادری، زبان فارسی را زبان ملی و مشترک ایرانیان خواند که در کنار آن زبان اقوام در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و افزود: از وظایف مهم پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پاسداری و پاسداشت از گونه‌های زبانی و عزت و اعتبار بخشی به زبان‌های اقوام ایرانی است که در کنار زبان ملی که زبان فارسی است باعث وفاق ملی و همگرایی ایرانیان شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون در اجرای طرح‌های پژوهشی، طرح ملی زبان و زبان‌های در معرض خطر را در دستور کار قرار داده است، هدف از اجرای این طرح را جمع آوری نمونه‌های زبانی گونه‌های مختلفی خواند که در سرزمین پهناور ایران وجود دارند و گفت: ضبط، احیا، ترویج، جمع‌آوری، آوا‌نگاری و ثبت در اطلس زبانی از وظایف این مرکز است.

او در ادامه با اشاره به مفهوم و عنوان همایش، از ارسال 50 عنوان مقاله ارزشمند به دبیرخانه سومین همایش میراث زبانی خبر داد و تصریح کرد: تنها معیار انتخاب مقالات برای ارائه، ارسال در زمان مقرر بوده و تمامی مقاله‌های ارسال شده تا پایان اسفندماه، در مجموعه مقالات این همایش به چاپ خواهند رسید.

اسماعیلی در ادامه هدف از برگزاری این همایش را تبادل و ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه مطالعاتی میراث زبانی خواند بنحوی که تمامی شرکت کنندگان در آن بتوانند از اطلاعات ارائه شده در خصوص میراث مکتوب و شفاهی در این حوزه بهره مند شوند.

او در پایان زبان را به عنوان یک مولفه موثر دارای جایگاه ارزشمند و تأثیرگذار در وفاق ملی عنوان کرد که تمامی دستگاه‌های فرهنگی باید پاسداری و پاسداشت از این عنصر فرهنگی را در دستور کار قرار دهند.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.