محصول به سبد خرید اضافه شد
0

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دارای مهم‌ترین شبکه مردمی در کشور است

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 16 بهمن 1400
بازدید: 360

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که روز پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه به استان یزد سفر کرده بود با همراهی سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نماینده شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست شورای فرهنگ عمومی استان یزد شرکت کرد.

رفع مشکل کتابخانه‌های عمومی زارچ و چاهک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از مشکلات کتابخانه‌های عمومی زارچ و چاهک در خصوص رفع مشکلات این کتابخانه‌ها قول مساعد داد و گفت: در رابطه با  کتابخانه زارچ و چاهک که گزارشی در این جلسه ارائه شد؛ به روی چشم، آقای رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جلسه حضور دارد.

کتابخانه مرکزی یزد، زیباترین کتابخانه کشور

وی افزود: نهاد کتابخانه‌ها مهم ترین شبکه مردمی در کشور را  دارد. همین کتابخانه زیبایی که در یزد به بهره برداری رسیده (اینجا را ببیند) و زیباترین کتابخانه کشور است تقریبا در همه استان‌ها در آستانه  افتتاح چنین مراکزی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به فضای کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: کارهای خوبی در نهاد شده و  در این دوره هم آقای رمضانی به امید خدا کار را با جدیت دنبال خواهد کرد.

تقویت شوراهای فرهنگی عمومی برای بازسازی ساختار فرهنگی کشور

همچنین در این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک میلاد امام باقر علیه السلام و دهه فجر گفت: با توجه به رویکرد دولت به حوزه فرهنگ، تقویت شوراهای فرهنگ عمومی در دستور کار قرار گرفته، زیرا در بازسازی ساختار فرهنگی کشور هیچ شورایی به اندازه این مجموعه اثرگذار نیست.

وی تصریح کرد: تاکنون تنها شورایی که نشست های آن به صورت منظم و با نگاه ویژه دولت تشکیل شده است، شورای فرهنگ عمومی بوده و طرحی نیز برای تقویت اختیارات این شورا در نشست های شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده که برای تایید نهایی رهبر معظم انقلاب به معظم له ارائه شده است.

تقویت پایه های فرهنگی کشور دغدغه جدی دولت سیزدهم

اسماعیلی ادامه داد: حرکت عمومی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و نگاه به مسائل فرهنگی و اجتماعی با دولت های پیشین تفاوت دارد و رفع ناهنجاری ها از فضای مجازی و سبک زندگی از اولویت هایی است که برای آن برنامه ریزی شده است که با تصویب طرح افزایش اختیارات، ضمانت اجرایی مصوبات شوراهای فرهنگی عمومی تقویت می شود و ساختار بودجه ای مناسبی نیز برای اجرای مصوبات این شورا در نظر گرفته خواهد شد.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: توجه دولت فقط به تامین امنیت و رفع نیازهای اقتصادی نیست بلکه دغدغه جدی دولت سیزدهم بر تقویت پایه های فرهنگی کشور است و با توجیه مشکلات اقتصادی نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی غفلت نمی شود.

اسماعیلی اضافه کرد: هم اکنون دولت، مجلس و قوه قضائیه عزم واحدی دارند و همه برای ساماندهی به امور کشور پای کار هستند و در این میان رویکرد دولت بر افزایش مشارکت مردم در زمینه های مختلف برای سرعت بخشی به اهداف و برنامه های فرهنگی است. 

یزد؛ استانی پیشرو در ارتقاء ساختار شورای فرهنگی عمومی

اسماعیلی با تأکید بر اینکه استان یزد می‌تواند استانی پیشرو در ارتقا وضعیت و ساختار شورای فرهنگی عمومی شناخته شود تصریح کرد: استان یزد دارای جریان مردمی قویی است و مردم این استان توانستند این میزان از اقتدار فرهنگی و اقتصادی را برای استان به وجود آوردند و همه مردم یزد را به خلاقیت، ابتکار و هوشمندی می‌شناسند.

وی با دادن قول تأمین اعتبار برای فعالیت‌های علمی و قرآنی عنوان کرد: مسائل بودجه‌ای برای حمایت از این طرح‌ها در زمینه مؤسسات قرآنی، فعالان قرآنی در قالب مؤسسات علمی، قرآنی که در شورای فرهنگ عمومی به تصویب برسد نداریم و برای طرح‌های جدی تأمین اعتبار داریم.

مقابله با ناهنجاری‌ها در دولت سیزدهم

وزیر ارشاد بیان کرد: مسائل فرهنگی دغدغه دولت سیزدهم است چرا که نمی‌توان نسبت به هنجارها و مسائل ارزشی بی‌تفاوت بود و این وجه تمایز دولت انقلابی با دیگران همین است و نمی‌تواند به ارزش‌ها بی‌تفاوت بود.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم بنا داریم که با ناهنجاری‌های اجتماعی موجود در، فضای مجازی، سبک زندگی مردم مقابله کنیم چرا که وظیفه دولت اسلامی، تعالی و به سعادت رساندن مردم در دنیا و آخرت است و این قرائت امام راحل از سیاست بود و نگاه رهبر معظم انقلاب هم این است و دولت دینی وظیفه دارد پایه‌های فرهنگی تحکیم کند.

اسماعیلی با بیان اینکه نمی‌توان به بهانه معیشت و اقتصاد، مسائل فرهنگی را در حاشیه قرار داد گفت: دولت به همان اندازه که دغدغه جدی در حوزه اقتصاد و معیشت دارد، مسائل فرهنگی را پیگیری می‌کند و ناهنجاری‌ها از زندگی حقیقی حقیقی و مجازی مردم باید حذف شود.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.