محصول به سبد خرید اضافه شد
0

دو هزار ناشر از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استقبال کرده‌اند هزینه ارسال کتاب برای مخاطبان رایگان است

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 24 دی 1400
بازدید: 478

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) پنجشنبه 23 دی‌ماه میهمان برنامه «شهر فرهنگ» شبکه خبر بود و درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران صحبت کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که قرار است سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت برگزار شود چه لزومی به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بود گفت: نمایشگاه مجازی کتاب بدیل یا جایگزین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست و به علت همه‌گیری ویروس کرونا، دسترسی مردم به مجموعه منشورات کشور و دسترسی ناشران برای عرضه آثار خود به مردم کم شده بود؛ در نتیجه برگزاری نمایشگاه مجازی توانست بخشی از این خلاء را پرکند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به فراهم شدن مقدمات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه گفت: محل مصلای تهران برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است، البته مجوز موقت برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صادر شده و ممکن است بر اثر کرونا برگزاری منتفی شود و اگر هم به لحاظ بیماری کرونا امکان برگزاری نمایشگاه باشد قطعا برگزاری تحت دستورالعمل‌های سختگیرانه بهداشتی ممکن خواهد بود.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به مزیت‌های برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نسبت به نمایشگاه فیزیکی گفت: تاکنون بیش از 2 هزار ناشر از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استقبال کرده‌اند. هزینه برگزاری نمایشگاه نسبت به نمایشگاه فیزیکی بسیار کمتر است و قریب به 5 میلیارد تومان است. همچنین در دومین نمایشگاه مجازی، که از سوم تا دهم بهمن برگزار می‌شود، کتاب‌ها با تخفیف 20 درصدی ارائه خواهد شد.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به افزایش امکانات جستجوی موضوعات و ریز موضوعات و دسته بندی‌های مختلف در نمایشگاه امسال گفت: حدود 70 ناشر خارجی هم از طریق نماینده‌هایشان در نمایشگاه حضور دارند.

رمضانی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب زمینه‌ساز عدالت فرهنگی و دسترسی برابر به کتاب و محصولات فرهنگی است گفت: بن خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب و اساتید دانشگاه در نظر گرفته شده که تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر برای خرید بن ثبت نام قطعی کرده اند که نسبت به پیش‌بینی‌ها بیشتر است. معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به اختصاص یارانه خرید کتاب به اعضای هیئت علمی، دانشجویان، طلاب و… در این دوره اهتمام ویژه داشت و اعتبار یارانه خرید کتاب برای این گروه 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص ارسال رایگان کتاب برای مخاطبان اعتبار بیشتری نسبت به دوره گذشته این نمایشگاه در نظر گرفتند و هزینه ارسال کتاب برای مخاطبان کاملا رایگان است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به شناسایی ۸۰ اشکال بر اساس تجربه اولین نمایشگاه گفت: اشکالات در چندین مرحله رفع شده است و برای اطمینان از حل مشکلات در قدم اول نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان و در قدم دوم در نمایشگاه مجازی کتاب استان آذربایجان غربی برگزار شد. 

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به اطلاع‌رسانی و تبلیغات شهرب نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه اطلاع‌رسانی باید از تبلیغات شهری و ظرفیت مطلوب صدا و سیمای مراکز استان‌ها و شبکه‌های استانی استفاده کرد. همچنین می‌توانید از سایر اجزا و عناصر فعال استان مانند سامانه حمل و نقل عمومی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهره ببرید. 

رمضانی درباره پویش «نذر کتاب» گفت: نذر کتاب برای جذب کمک‌های خیرین و حامیان کتاب و کتابخوانی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران طراحی شده است تا برای افراد کم‌تر برخوردار یا شهرهای کم‌برخوردار با کمک خیرین کتاب خریداری شود. بدین منظور برای اجرای این پویش در مرکز پشتیبانی نمایشگاه مجازی کتاب تهران در خانه کتاب و ادبیات ایران امکاناتی فراهم شده است. 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: همچنین وزارتخانه‌ها، سازمان‎‌ها، صنایع و مجموعه‌های اقتصادی که مایل باشند برای کارکنان یا مردم اعتبار خرید کتاب در نظر بگیرند، می‌توانند در این پویش شرکت کنند و در این زمینه امکان تعیین اعتبار برای کد ملی افراد فراهم شده است. تبلیغات تلویزیونی و شهری نیز برای این پویش در نظر گرفته شده است.

رمضانی با اشاره به تشویق مردم برای خرید کتاب گفت: سازمان‌ها و معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستگاه‌های مختلف برای در نظر گرفتن اعتبار برای کارکنان مجموعه‌های خود مذاکره کنند تا مردم برای خرید کتاب ترغیب شوند. 

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در پایان سخنانش به شرکت پست نیز پرداخت و افزود: امیدوارم تا با همکاری و هماهنگی شرکت پست کتاب‌ها در کمترین زمان ممکن، سالم به دست مخاطبان برسد و حس خوشایندی از تجربه خرید در نمایشگاه مجازی کتاب در ذهن آنها به یادگار بماند. 

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.