محصول به سبد خرید اضافه شد
0

دانشنامه نیشابور بزرگ رونمایی می‌شود

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 22 دی 1401
بازدید: 108

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دانشنامه نیشابور بزرگ، کتاب هشت جلدی حاوی اطلاعات جامعی از شهر نیشابور تاریخی و نیز نیشابور بزرگ جدید شامل سه شهرستان نیشابور و زبرخان و فیروزه است که زیر نظر امید مجد، استاد دانشگاه تهران و تیم تحقیقاتی وی تدوین شده است.

جلد اول شامل تاریخ نیشابور از آغاز تا پایان پهلوی اول است که به تفکیک دوره‌های هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، ایلخانیان، تیموریان، صفویان، افشاریان، زندیه، قاجار و پهلوی نوشته شده است.

 

جلدهای دوم تا چهارم شامل مشاهیر و رجال نیشابور کهن است که در حدود ۸۰۰۰ نام از اهالی علم و دانش و دین، لشگریان، امرا، وزرا، فقها، محدثین، هنرمندان، کاتبان، موسیقیدانان، پزشکان و ریاضیدان را دربرمی‌گیرد و تا شروع سده چهاردهم را شامل می‌شود.

 

جلد پنجم حاوی تمام اطلاعات شهرشناسی از نظر جغرافیای طبیعی، صنعتی، کشاورزی، انسانی، زمین‌شناسی، مراکز گردشگری، بقاع متبرکه، آثار ثبتی میراث فرهنگی و باستان‌شناسی است. جلدهای ششم و هفتم نیز به تفصیل به معرفی روستاهای نیشابور بزرگ پرداخته و هر روستا را با اطلاعات کاملی از آن‌چه دارند و ندارند معرفی می‌کنند.

جلد پایانی این اثر نیز بحث جامع و کاملی از زبان، آداب، رسوم، فرهنگ و افسانه‌های نیشابوریان را در خود جای داده است.

مراسم رونمایی این اثر دوم بهمن سال جاری در دانشگاه تهران از ساعت ۱۴ تا ۱۶با حضور جمعی از فرهیختگان انجام می‌شود.

 

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.