محصول به سبد خرید اضافه شد
0

خانه مرحوم شیبانی به موزه روایت تاریخ انقلاب تبدیل می‌شود

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 16 فروردین 1402
بازدید: 95

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای ششم در توضیح طرح «الزام شـهرداری تـهران به تملک خانه مرحوم دكتر عباس شيباني و تـبديل آن به خـانه مفاخر» اظهار کرد: یک فوریت این طرح در تاریخ چهارم بهمن ۱۴۰۱ به تصویب رسیده است.
 
وی ادامه داد: موضوع درباره کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: خانه مرحوم شیبانی در منطقه هفت تهران واقع است و به‌دلیل برگزاری جلسات شورای انقلاب اسلامی دارای ارزش تاریخی است، این ملک به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالیان قبل خریداری و تصمیم گرفته شده که به موزه روایت تاریخ انقلاب اسلامی یا خانه انقلاب تبدیل شود.
 
معدنی‌پور گفت: در حال ‌حاضر طبقه سوم منزل در اختیار فرزند مرحوم شیبانی است و نگهداری تمام وسایل زندگی ایشان به همان صورت اولیه در این طبقه قرار دارد و دو طبقه دیگر به صورت اداری در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: براساس یک فوریت طرح شهرداری لازم است تا برای بازسازی و تبدیل منزل مرحوم به خانه مفاخر اقدام صورت گیرد، با توجه به اینکه این ملک هم‌اکنون در تملک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ضروری است تا شهرداری با وزارتخانه تفاهمنامه‌ای را به امضا برساند.
 
معدنی‌پور تأکید کرد: طی مذاکره‌ای که با فرزند مرحوم شیبانی داشتیم ایشان درخواست دارند با حفظ وضعیت موجود طبقه سوم به خانه موزه شیبانی تبدیل شده و دوطبقه دیگر به خیریه مرحوم شیبانی اختصاص یابد، پیشنهادی که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی داریم این است که شهرداری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم نامه‌ای را در خصوص بهره‌برداری از این خانه داشته باشد تا بر این اساس طبق پیشنهاد تنها فرزند شیبانی این ملک به خانه موزه شیبانی تبدیل و طبقه اول آن که موضوعیت تاریخی بیشتری دارد و در آن جلسات شورای انقلاب برگزار می‌شد به‌عنوان موزه روایت تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل و طبقه دوم نیز به خیریه اختصاص یابد و این مجموعه زیرنظر دختر ایشان اداره شود.
وی ادامه داد: کمیسیون بودجه نیز مشخص کرده است که در صورت عدم تفاهم بین شهرداری و وزارتخانه می‌توان از ردیف اعتباری برای تملک و دارایی استفاده کرد و این ملک را تملک و به موزه روایت تاریخ انقلاب مبدل ساخت.
 
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا در روند بررسی این لایحه در خصوص استفاده اصطلاح «مفاخر» برای خانه مرحوم شیبانی پیشنهاد داد: به جای استفاده از کلمه «مفاخر» همان اصطلاح خانه «روایت انقلاب» یا «خانه انقلاب» بهتر از خانه مفاخر است چرا‌که این اصطلاح اگر با پسوند انقلاب به کار نرود به حوزه‌های تخصصی مختلفی اطلاق می‌شود که در این صورت خیلی کلی خواهد بود و چندان تناسبی نخواهد داشت.
 
مهدی چمران، رئیس شورا در پاسخ به تذکر نادعلی گفت: استفاده از واژه مفاخر به این دلیل بوده است که این خانه محل برگزاری اولین جلسات شورای انقلاب به دستور امام بوده و خود دکتر شیبانی نیز عضو آن بوده است، قاعدتا این موزه نیز باید حفظ شود، بنابراین پیشنهاد ارائه شده خوب است.
 
در جریان بررسی این طرح سید‌جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به محتوای لایحه بیان کرد: در متن لایحه بر تفاهمنامه و همکاری وزارت ارشاد برای نحوه بهره‌برداری اشاره شده است که دو موضوع مجزا و مختلف است؛ اگر موضوع تملک درمیان است به این معنا که این ملک باید از وزارت ارشاد خریداری شود که چنین چیزی در متن ذکر نشده است؛ اگر بهره‌برداری در اینجا مطرح است، ضمن اینکه اقدام بسیار خوبی است اما این موضوع به تفاهمنامه میان وزارت ارشاد و شهرداری برمی‌گردد و ورود به این موضوع جای بحث دارد؛ بنابراین تقاضا می‌شود اگر قرار است در خصوص نحوه بهره‌برداری از این ملک مصوبه‌ای داشته باشیم، عنوان لایحه تغییر یابد و اگر قرار است به دلیل عدم همکاری وزارت ارشاد این خانه مجددا از این وزارت خریداری شده و تحت مدیریت شهرداری درآید بار دیگر با محتوای لایحه تطابقی ندارد.
 
چمران در پاسخ به تذکر تشکری نیز اظهار کرد: در صورت نیاز به تملک این موضوع می‌تواند در تفاهم میان شهرداری و وزارت حل شود و می‌توان عنوان آن را به «تملک یا نحوه همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهره‌برداری از خانه موزه انقلاب» تغییر داد، برای تملک شهرداری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تفاهم خواهد رسید؛ در طرح فوق نیز پیشنهاد تملک شده که در صورت تفاهم انجام خواهد شد.
 
حبیب کاشانی، عضو شورا نیز در ادامه توضیحات رئیس شورا، پیشنهاد داد که عنوان به تملک و همکاری تغییر یابد.
به گزارش ایبنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در نهایت این طرح با اکثریت آراء موافق اعضاء به تصویب رسید.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.