محصول به سبد خرید اضافه شد
0

حسن غفوری‌فرد، یکی از پیشگامان مبارزه علیه رژیم پهلوی درگذشت

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 18 اسفند 1401
بازدید: 97

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حسن غفوری فرد پس از تحمل بیش از یک سال بیماری، دار فانی را وداع گفت. او در انتخابات مجلس پنجم به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۰ هم کاندیدا شد. وی دوره هشتم نیز به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی برگزیده شد.

حسن غفوری فرد استاد دانشگاه و رئیس سابق هیات بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تحمل بیش از یک سال بیماری در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

مرحوم حسن غفوری فرد که دارای مدرک دکترای ذرات هسته ای بوده، سوابق مدیریتی و اجرایی بسیاری در دوران جمهوری اسلامی از جمله وزارت نیرو، نماینده ادوار مجلس، استانداری، رئیس سازمان تربیت بدنی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و رئیس هیات بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

حسن غفوری‌فرد متولد ۱۳ مرداد ۱۳۲۲ در تهران وزیر نیرو (۱۳۶۴-۱۳۶۰) در دولت اول میرحسین موسوی و رئیس سازمان تربیت بدنی در سال‌های ۶۸ تا ۷۲ بود.

او در انتخابات مجلس پنجم به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۰ هم کاندیدا شد. وی دوره هشتم نیز به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی برگزیده شد.

کتاب «خاطرات دکتر حسن غفوری‌فرد» تالیف طاهره خدارحمی سال 1387 از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

در این کتاب آمده است: دکتر حسین عفوری فرد، یکی از پیشگامان مبارزه علیه رژیم پهلوی است. وی فعالیت‌های سیاسی خود را با عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا آغاز کرد و در کشاکش مبارزات سیاسی خود با رژیم، بارها دستگیر و زندانی شد. از جمله سوابق انقلابی و اجرایی وی، افزون بر عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان، می‌توان به ریاست سازمان تربیت‌بدنی و نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

این کتاب شامل خاطرات دکتر حسن غفوری فرد از دوران کودکی و جوانی، تحصیلات، آشنایی با مسائل سیاسی، مبارزات سیاسی در خارج از کشور (آمریکا)، حضور در حزب جمهوری اسلامی، استانداری خراسان، وزارت نیرو و.. است. راوی در کتاب، ضمن توضیح درباره شخصیت‌هایی چون شهید نواب صفوی و شهید خلیل طهماسبی به بازگویی گوشه‌هایی از نهضت اسلامی به خصوص وقایع 15 خرداد 1342، فعالیت سازمان مجاهدین خلق، فدائیان خلق و موضوعاتی چون شکل‌گیری حزب جمهوی اسلامی و فعالیت‌ها و مواضع حزب و… می‌پردازد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.