محصول به سبد خرید اضافه شد
0

جذابیت سفر به ایران با کتاب «100 اثر موزه‌ای ایران» آثاری راوی یک دوره تاریخی

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 9 آذر 1401
بازدید: 126

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «100 اثر موزه‌ای ایران» دربردارنده سه بخش است که بخش نخست «ایران باستان، روایت‌گران سرسخت» نام دارد که شامل آثار پیش از تاریخ، آثار تمدن عیلام، آثار دوره هخامنشی، آثار دوره اشکانی، آثار دوره ساسانی است. «سده‌های میانه، شاهکارهای دوبعدی» نام بخش دیگر است که آثار سده‌های نخستین اسلام، آثار دوره‌های سلجوقی، ایلخانی و تیموری، آثار دوره صفوی و آثار دوره‌های افشار و زند است. بخش سوم با عنوان دوره معاصر، جلوه‌های مدرن است که  به آثار دوره قاجار، آثار دوره پهلوی و آثار دهه‌های اخیر می‌‌پردازد. پایان بخش کتاب به منابع عکس و عکاسان، نمایه اشخاص، نمایه شهرها، کشورها و اماکن و منابع است.

تولید محتوا و بازاریابی مبتنی بر محتوا امروزه یکی از اساسی‌ترین نیازهای بازاریابی در بیشتر فعالیت‌های اقتصادی قلمداد می‌شود. در همین راستا در صنعت گردشگری نیز تولید محتوا چه به صورت متن و چه به صورت صوت، تصویر، عکس، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و… از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنا بر گفته گردشگران یا علاقمندان به سفر در ایران، چنین می‌توان برداشت کرد که ایران چند ویژگی دارد: کنجکاوی‌برانگیز است، ناشناخته و تا حدودی بکر است، کشوری باستانی با فرهنگی غنی است، سهم بسزایی در پیشرفت تمدن دارد، از لحاظ آمار میراث جهانی فرهنگی ثبت‌شده در فهرست سازمان یونسکو در رده دهم قرار دارد.

اگر معیار ارزش‌گذاری اشیاء یا پدیده‌ها را قدمت و اصالت آنها درنظر بگیریم، شاید ارزشمندترین آثار هر شهر یا کشور را در موزه‌های آن بتوان یافت. حتی اگر کسی بخواهد معیار ارزش‌گذاری را موارد دیگری مانند ارزش فرهنگی، هنری یا ارزش مادی در نظر بگیرد، باز هم باید خود را در سالن موزه‌ها ببیند. اما آثار موزه‌ای افزون بر ارزشی که از جنبه‌های گوناگون دارند، با مفاهیم مدرن هم در ارتباط‌اند. در این کتاب که به معرفی صد اثر موزه‌ای ایران اختصاص یافته، هر اثر روایت‌گر فرهنگ، هنر، باورها، آداب و وقایع دوره خود است. بنابراین در این کتاب اشیاء نماینده دوره تاریخی خود هستند. فقط از خود نمی‌گویند، بلکه سیری از رویدادها را نیز روایت می‌کنند. بنابراین این کتاب مجموعه‌ای از آثار موزه‌ای موجود در موزه‌های داخل ایران را به همراه ویژگی‌های دوره تاریخی خود معرفی می‌کند.

در این کتاب کوشیده شده دلایل جذابیت سفر به ایران در قالب میراث ملموس موزه‌ای در حد امکان معرفی شود. همچنین کوشیده شده متن‌ها چه از لحاظ نگارش، چه به لحاظ توچه به کلیدواژه‌ها و چه از لحاظ کوتاه‌بودن برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی، منطبق با استانداردهای تولید محتوای کارآمد و به‌روز باشد.

ساختار کتاب سه فصل دارد که شامل آثار دوران ایران باستان از قدیمی‌ترین آثار سنگی تا دوره ساسانی، آثار سده‌های میانه از ورود اسلام به ایران تا پایان دوره صفوی و آثار دوره معاصر از حکومت قاجارها تا امروز می‌شود. هر فصل شامل چند بخش است که بر اساس نام حکومت‌ها یا عنوانی که باستان‌شناسان برای آن در نظر گرفته‌اند، مشخص شده است. هر سه فصل کتاب به وسیله صفحه‌های ورودی تفکیک شده‌اند و بخش‌های هر فصل نیز با صفحه‌های ورودی خاکی‌رنگ قابل تشخیص هستند. در صفحه‌های ورودی اطلاعات مختصری از محتوای فصل یا بخش به همراه توضیح کوتاه آورده شده است. همچنین کوشیده شده ترتیب تاریخی افزون بر دوره‌ها و سلسله‌ها، در چینش آثار نیز رعایت شود؛ بنابراین نخستین اثر معرفی‌شده از نظر زمانی قدیمی‌تر و آخرین اثر جدیدتر است.

برای انتخاب آثار، بیش از هر مورد دیگری، قدرت روایت‌گری آن اثر مدنظر قرار گرفته است؛ اثری که بتواند داستان یا ماجرایی را روایت کند. اما بی‌شک آثار معرفی‌شده در این کتاب هیچ‌گونه برتری نسبت به سایر آثار هم‌دوره خود ندارند. بنابراین انتخاب آثاری که بتواند راوی یک دوره تاریخی باشد، یکی از مراحل حساس و دشوار نگارش این کتاب بوده است.

کتاب «100 اثر موزه‌ای ایران» تالیف نسیم محمدی زیرنظر آرش نورآقایی در 254 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت 320 هزار تومان از سوی نشر اگر منتشر شد.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.