محصول به سبد خرید اضافه شد
0

ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و محوطه‌های تاریخی با تکیه بر فعالیت‌های فناورانه

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 29 فروردین 1402
بازدید: 79

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نمایشگاه «دستاوردهای فناورانه در مستند‌سازی بناها و محوطه‌های تاریخی» با هدف معرفی بناها و محوطه‌های تاریخی با تکیه بر فعالیت‌های فناورانه همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی دارابی، معاون میراث‌فرهنگی کشور افتتاح شد.

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی بازدید از نمایشگاه «دستاوردهای فناورانه در مستند‌سازی بناها و محوطه‌های تاریخی» از نزدیک با نحوه کار دستگاه‌های به نمایش درآمده در حوزه فناورانه مرتبط با مباحث میراث‌فرهنگی آشنا و در جریان فعالیت‌های مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه و تازه‌های نشر این مرکز قرار گرفت.

لیلی کاظم‌پور، مدیر اجرایی نمایشگاه و مدیر امور فناوری، مراکز رشد و واحد‌های فناور معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حاشیه این نمایشگاه گفت: از اهداف برگزاری این نمایشگاه که در راستای اهمیت و ضرورت حفاظت و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی کشور از سوی پژوهشگاه و معاونت میراث‌فرهنگی برگزار شده،  می‌توان به «ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و محوطه‌های تاریخی با تکیه بر فعالیت‌های فناورانه و ایجاد دستاوردهای علمی و مستند‌سازی آنان» و «تشویق به حمایت، حفاظت، احیاء و مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی و ترویج فرهنگ آن در سطوح ملی و بین‌المللی» اشاره کرد.

او تصریح‌ کرد: بهره‌مندی از دانش فناوری مرتبط در سطح جهانی در تولید علم و فناوری با اتکا بر منابع انسانی دانش‌پایه و ماهر و مسئولیت‌پذیر از اصلی‌ترین اهداف این نمایشگاه است.

مدیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستند‌سازی بناها و محوطه‌های تاریخی اظهارکرد: همچنین ارتقا کمی و کیفی، تنوع بخشی و گسترش پژوهش‌های بنیادی- کاربردی و بهره‌گیری از علوم و فناوری‌های روز‌آمد در بخش میراث‌فرهنگی و گردشگری و معرفی ارزش‌ها و ظرفیت‌های نهفته در میراث فرهنگی- میراث طبیعی و گردشگری در سطح ملی -منطقه‌ای و جهانی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

کاظم‌پور افزود: در این نمایشگاه دستگاه‌هایی نظیر مغناطیس‌سنج سزیوم -روبیدیم- G858 ترموگرافی، نشت‌یابی، اسکن زیر‌سطحی و نقشه‌برداری با رویکرد ضرورت استفاده و بهره‌گیری از دستگاه‌های خاص در حوزه‌های فناورانه مرتبط با مباحث تاریخی و میراث‌فرهنگی، بخشی از محصولات فرهنگی و تازه‌های نشر پژوهشگاه و  ۲۴ عکس از قبل و بعد مرمت آثار تاریخی در معرض دید قرار گرفته‌اند.

او گفت: برپایی این نمایشگاه می‌تواند افزایش اعتبار و حمایت و حفاظت مناسب از میراث‌جهانی را نیز در بر داشته باشد و این موضوع باعث افزایش سطح اگاهی، مشارکت و پشتیبانی از آثار از طریق ارتباط و تقویت این مهم می‌شود.

مدیر امور فناوری، مراکز رشد و واحد‌های فناور معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح‌کرد: پژوهشگاه، با برپایی این دست از نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و بهره‌مندی از متخصصان و پژوهشگران حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری در راستای تحقق اهداف راهبردی و حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی گردشگری و فرهنگ‌سازی مناسب نسبت به حفاظت از ابنیه‌ و یادمان‌های ارزشمند گذشتگان می‌کوشد.

نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در مستند‌سازی بناها و محوطه‌های تاریخی تا 30 فروردین 1402 در محل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برقرار است.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.