محصول به سبد خرید اضافه شد
0

آشکار کردن تصویری روشن از پارتیان هنوز دشوار است چرا امپراتوری پارت به فراموشی سپرده شد؟

دسته‌بندی: خبرهای تاریخ
تاریخ: 21 اسفند 1400
بازدید: 337

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب بر اساس ویرایش دوم و بازنگری شده کتاب پارتیان ابر قدرت فراموش شده، نوشته سیلویا وینکلمنِ باستان‌شناس است که انتشارات zabern verlag  آلمان آن را در سال 2015 منتشر کرد. برای نسخه پیش‌‌ رو، کتاب بازنگری و بخش‌های از آن توسط نویسنده ویرایش و به انگلیسی ترجمه شده  و بیش از 90 عکس تازه که برخی از آنها در ترکمستان سرزمین پارتیان در سال 2015 توسط نویسنده گرفته شده اضافه شده است.

الربروک در این کتاب ارزنده همه جوانب شاهنشاهی اشکانی را بررسی کرده است و از نوشتن درباره تاریخ سیاسی اشکانیان فراتر رفته چنانکه خواننده را با باستان شناسی و تاریخ و فرهنگ و دین هنر و جامعه اشکانیان به خوبی آشنا می کند.

در پیشگفتار کتاب به قلم نویسنده آمده است: شاهنشاهی پارت، دشمن روم در شرق، که رومیان هرگز نتوانستند آنان را شکست دهند برای خوانندگان عام چندان شناخته شده نیست، این کتاب برآن است شاهنشاهی پارت را که به زبان امروزی «بازیگری جهانی» میان شرق و غرب بود زیر پرتوی که در تاریخ سزاوار آن است قرار دهد.

بدست آوردن تصویری روشن از پارتیان هنوز دشوار است چراکه شواهد باستان‌شناسی کافی از قلمرو آنان وجود ندارد و چشم انداز این شاهنشاهی نیز تحت تأثیر این واقعیت است که اسناد ادبی یونانیان و رومیان ناکافی است.

افزون بر این یا به دلیل نبود آگاهی یا به دلیل دیدگاه‌های سیاسی نویسندگان غربی تصویری مخدوش از شاهنشاهی پارت پدید آمده است درنتیجه پارتیان مدت‌ها بی‌فرهنگ و بربر شناخته می‌شدند که این دید اکنون کنار گذاشته شده است.

به نادرست شاهنشاهی پارت در دانش همگانی به فراموشی سپرده شده است امیدوارم این کتاب که برای همه خوانندگان دانشمند و علاقمند نگاشته شده است یادشاهنشاهی پارت ابر قدرت فراموش شده را بازیابی کند.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان شهید محمدحسین علی اکبری، خیابان شهید محمدعلی نقدی، پلاک 23، طبقه 2، واحد 3

تمام حقوق این سایت برای انتشارات آبادبوم محفوظ است 1402.